Kencing Tidak Terkawal - Inkontinens Urinari

Prof. Madya Dr. Shah Reza Johan Noor.
Pakar Perbidanan dan Sakit Puan, Hospital Universiti Sains Malaysia


Memalukan. Tetapi, boleh dirawat. Inkontinens urinari bermakna anda tidak berupaya untuk mengawal pembuangan air kecil. Akibatnya, celana dalam dan pakaian anda basah dengan air kencing.

Walaupun masalah ini menjejaskan jutaan orang, ia bukanlah sebahagian daripada penuaan yang semulajadi ataupun sesuatu yang normal di kalangan wanita disebabkan oleh proses bersalin atau menopaus.

Hakikatnya, ia merupakan satu keadaan perubatan yang berpunca daripada banyak sebab - ada yang relatifnya mudah dan ada juga yang lebih kompleks. "Wanita lebih banyak mengalami ketidakupayaan pengawalan air kencing berbanding dengan lelaki. Tidak mengapa sekiranya sekali sekala berlaku insiden terkeluarnya air kencing.

"Tetapi sekiranya ia menganggu kehidupan seharian anda, jangan segan dan malu untuk mendapatkan rawatan. Kebanyakan permasalahan ini dapat dirawat. Jangan jadikan umur sebagai satu alasan," kata Pakar Perbidanan dan Sakit Puan, Hospital Universiti Sains Malaysia, Prof. Madya Dr. Shah Reza Johan Noor.

Menurutnya, ramai wanita yang mengalami kebocoran air kencing pada masa-masa tertentu. Situasi-situasi yang memungkinkan mereka tidak dapat mengawal pengaliran air kencing adalah:

  • Apabila melakukan aktiviti fizikal seperti senaman
  • Tegasan tertentu seperti batuk berlebihan atau meneran
  • Persekitaran seperti apabila mendengar deruan air mengalir dan juga mungkin bila saja tersentuh dengan air
  • Semasa mengandung
  • Ada juga yang tidak boleh menahan sebaik sahaja rasa nak kencing.

Kenali Sistem Perkumuhan Air Kencing


Sistem perkumuhan wanita terdiri dan pada:
- Buah pinggang, menghasilkan air kencing
- Ureter/salur kencing, menyalurkan air kencing dan buah pinggang ke pundi kencing
- Pundi kencing, organ penyimpanan air kencing
- Uretra, salur yang mengeluarkan air kencing keluar dari pundi kencing

Pembuangan air kecil berlaku apabila isipadu air kencing dalam pundi kencing mencapai tahap di mana ia akan merangsang anda untuk kencing. Otot-otot di sekitar uretra akan melonggar manakala otot-otot pundi kencing pula akan berkontraksi (mengecut) menyebabkan air kencing dilepaskan keluar dan sebaliknya berlaku apabila pembuangan air kencing dihentikan.

Jenis Inkontinens Urinari

Ketegasan/ketegangan/stres. Berlaku pada wanita yang muda apabila tekanan di dalam pundi kencing melebihi tekanan di uretra menyebabkan kebocoran air kencing apabila anda bersin, batuk ataupun ketawa. Kebocoran mungkin juga berlaku semasa berjalan, berlari ataupun senaman aerobik. Puncanya, otot-otot pundi kencing ataupun otot-otot di uretra menjadi lemah.

Desakan. Berlaku mungkin kerana pundi kencing wanita terlampau aktif ataupun mungkin juga kerana saraf-saraf yang menghantar isyarat pada pundi kencing. Ini menyebabkan anda tidak sempat untuk ke bilik air apabila terasa hendak kencing.

Kombinasi. Apabila faktor ketidakupayaan bergabung di antara ketegasan dan desakan keterlaluan, jadi kebocoran berlaku sama ada pada satu fasa ataupun kedua-duanya sekali.

Limpahan/tumpahan. Berlaku apabila otot-otot pundi kencing tidak aktif ataupun berlakunya rintangan pada uretra, jadi pembuangan air kencing tidak lengkap dan tidak puas. Isipadu air kencing yang masih banyak menyebabkan kebocoran berlaku.

Faktor fungsian. Mungkin disebabkan oleh masalah kesihatan yang menghalang seseorang wanita dan bergegas ke bilik air dengan serta merta. Antara lain, permasalahan tersebut mungkin kerana penyakit sendi seperti artritis, strok, penyakit sistem saraf, masalah pergerakan dan koordinasi (contohnya, susah untuk berjalan).

Rungutan

Bergegas. Keinginan keterlaluan untuk kencing walaupun isipadu air kencing belum lagi mencukupi, kadang kala diikuti dengan rasa ketegangan pada pinggul.

Acap kali. Terpaksa ke bilik air berulang kali melebihi dari urutan normal anda, rasa seperti tidak puas kencing.

Nokturia. Terpaksa bangun malam beberapa kali untuk kencing.

Disuria. Mengalami proses pembuangan kencing yang menyakitkan.

Enuresis. Terkencing tanpa disedari semasa tidur.

Selanjutnya:

4 comments:

Anonymous said...

saya ingin cadangkan mereka yang mengalami masalah ini,untuk menggunakan garam buluh,maklumat lanjut layari mohamedazlan.wordpress.com

Unknown said...

Saya umur 26 thun dan sya mengalami masalah kencing x sedar..tampa sya sdar sluar sya sudah basah..dan sya memakai pampers seharian

azura adila said...

Semua yg tertulis di atas saya sedang mengalaminya..mula terjadi pada usia saya 38 tahun hingga sekarang 40 tahun..

azura adila said...

Semua yg tertulis di atas saya sedang mengalaminya..mula terjadi pada usia saya 38 tahun hingga sekarang 40 tahun..