Tip Mengekalkan Paras Kolesterol Yang Sihat

Ikuti tip-tip ini untuk mendapatkan paras kolesterol yang sihat dalam tubuh:

  • Kurangkan pengambilan daging merah, lemak haiwan dan produk tenusu.
  • Kurangkan pengambilan makanan yang tinggi kolesterol seperti hati dan sesetengah makanan laut.
  • Kurangkan pengambilan makanan yang tinggi dengan gula dan karbohidrat ringkas yang lain.
  • Tingkatkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran segar.
  • Pengambilan lecithin juga boleh membantu mengelakkan pemendapan dan memudahkan penyingkiran lemak badan.
  • Senaman secara berterusan membantu meningkatkan kolesterol HDL (High Density Lipoprotein), seterusnya menurunkan kolesterol total.
  • Elakkan pengambilan alkohol secara berlebihan kerana ia menyumbang kepada penurunan paras kolesterol HDL yang meningkatkan risiko penyakit jantung.

3 comments:

Kidney Health Guide said...

Bagi seseorang yang menghidap penyakit buah pinggang seperti saya iaitu Neprotic Syndrom,pastikan anda menjaga diet pemakanan anda.

Ini kerana sekiranya kandungan protein keluar melalui air kencing,maka hati akan mengelurkan protein bagi menggantikan kandungan protein yang keluar.

Selain itu,secara automatik hati juga akan mengeluarkan kandungan lemak dan ini akan menyebabkan kandungan lemak di dalam darah akan meningkat.

Pastikan pesakit Neprotic Syndrom mengamalkan diet yang kurang garam dan protein.

BM said...

Informasi dan yips yang bagus tentang kolestrol dan kesihatan

Farina Al-Khareid said...

informasi dan tips yang bagus. badan kita juga memerlukan kolestrol but jangan lebih mengambil kolestrol sehingga menyebabkan terkena penyakit. badan yang sihat dapat memudahkan kerja seharian kita. produk shaklee dapat mengurangkan lemak dalam badan anda