Kawal Kolesterol

Kolesterol ialah sejenis bahan yang seakan lemak, lembut dan berlilin yang berada dalam salur darah dan dalam semua sel-sel badan anda. Kolesterol adalah sebahagian penting bagi tubuh yang sihat kerana ianya digunakan untuk menghasilkan membran sel dan sesetengah hormone, dan berfungsi dalam fungsi-fungsi tubuh yang lain. Tetapi terlalu banyak kolesterol dalam darah adalah satu risiko yang besar untuk penyakit jantung koronari (yang akan membawa kepada serangan jantung) dan juga angin ahmar.

Apakah Dia Kolesterol?

Kolesterol dating dari dua sumber: badan anda dan makanan. Hati anda dan sel-sel lain dalam tubuh anda menghasilkan 75 peratus dari kolesterol darah. Selebihnya 25 peratus datang dari makanan yang anda makan.

Kolesterol LDL adalah kolesterol ‘jahat’. Apabila ia terlalu banyak berkitar dalam darah, ia boleh menyumbat arteri, meningkatkan risiko anda untuk serangan jantung dan strok. Kolesterol LDL dihasilkan secara semulajadi oleh tubuh, tetapi ramai orang mewarisi gen yang menyebabkan mereka menghasilkannya terlalu banyak. Memakan lemak tepu, lemak trans dan kolesterol makanan juga meningkatkan jumlahnya yang ada pada anda.

Saranan dari Pakar

Adalah penting bagi semua untuk mengetahui tahap kolesterol mereka. Jumlah kolesterol darah adalah ukuran paling biasa bagi kolesterol darah. Ia adalah jumlah yang anda perolehi dari keputusan ujian. Kolesterol diukur dalam miligram per desiliter darah (mg/dL). Tahap kolesterol sebanyak 200 mg/dL atau lebih meletakkan diri anda dalam kategori berisiko tinggi dan menjadi penyebab untuk anda bertindak.

Bagaimana Untuk Merendahkan Kolesterol

Berita baiknya adalah, anda boleh menurunkan kolesterol anda dan mengurangkan risiko penyakit jantung dan angin ahmar. Sama ada anda telah diberi ubat preskripsi atau dinasihatkan untuk membuat perubahan diet dan gaya hidup untuk membantu menurunkan kolesterol anda, ikutilah saranan doktor anda dengan baik. Untuk mengekalkan kolesterol anda dalam kawalan anda disarankan: membuat jadual untuk ujian kolesterol, makan makanan yang rendah kolesterol dan lemak tepu dan bebas dari lemak trans, kekalkan berat yang sihat, dan sentiasa aktif secara fizikalnya.

14 comments:

info sihat anda said...

Orang kurus pon boleh tinggi kolesterol dalam darah dia, so kena buat medical checkup la once a while

Dr Jism said...

Gunalah mesin terapi Dr Jism..InsyaAllah tiada lagi penyakit

http://drjism-aljabbarhealthcare.blogspot.com/

kanser said...

cara yang tebaik untuk kawal kolestrol adalah dengan kawalan pemakanan anda.

banyakkan senaman demi kesihatan yang stabil..

Consultant Al-Jabbar said...

kolestrol yang tinggi boleh menyebabkan saluran darah tersumbat dan juga boleh berisiko mendapat masalah hati berlemak...

info masalah hati berlemak

Anonymous said...

sy baru check kolesterol tadi. kolesterol sy agak tinggi walaupun badan saya kurus. berat cuma 40kg. kena kawal pemakanan ni..huhu

riz said...

nak kurangkan kolesterol jahat, kena kurangakan makanan yang berkolesterol tinggi mcm yang berlemak dan bersantan, seafood, pilih ikan berbanding daging dan ayam, makan makanan berebus berbanding berminyak. nak tinggikan kolesterol baik, ada satu cara je, iaitu senaman. tapi, saya pernah dengar satu produk yang mengandungi dedak beras perang boleh meninggikan kolesterol baik..

slimdiet2 said...

ramai sebenarnya orang kurus yang tak perasan mereka mempunyai kadar kolesterol yang tinggi. membuat pemeriksaan kesihatan adalah amat penting. cegah sebelum terlambat

QABIL Al-Jabbar said...

Betul..selalunya org kurus yg kolestrolnye tinggi mcm saya...

realitiinsani said...

Kawalan kolestrol adalah dari pemakanan yang kita ambil seharian. pelbagai makanan dan juga minuman yang boleh membantu mengurangkan kadar kolestrol. Sebagai cintoi minuman malt dan makanan bijiran. ianya amat baik untuk mengawal kadar kolestrol.

healtysalt.blogspot.com

NURUL said...

JOM AMALKAN OMEGA -3
UNTUK LAWAN KOLESTEROL JAHAT
SELAIN TU UNTUK PECAHKAN LEMAK DISALUR DARAH, UNTUK KESIHATAN JANTUNG, MATA DAN OTAK

hafizmd said...

Senaman yg konsisten dan pemakanan yg betul pasti membantu kita utk turunkan paras kolesterol dalam darah

terima kasih berkongsi!

Busana Selaseh said...

Saya kurang berat badan, BMI:18. Masalah kolesterol sedikit tinggi,5.4, 5.6 untuk 3 tahun berturut2.Alhamdulillah setelah saya minum produk HL selama sebulan saja, keputusan kolesterol jadi normal 4.3.
Boleh hubungi saya jika berminat untuk keterangan lanjut.
azimah 019-2122926

nuraimi ibrahim said...

Amalkan omega guard shaklee yg kaya dgn omega 3.disamping rendahkan paras kolestrol juga bleh menurunkan tekanan drh tggi
www.facebook.com/amypeja

Nurul Ain said...

Semakin rendah kolesterol buruk dan trigliserida,semakin rendah risiko penyakit jantung. cuba amalkan pengambilan spirulina kerana ia mampu menurunkan kolesterol buruk sebanyak 79%.