Batu Karang Hempedu

Oleh: Shafinaz Sheikh Maznan, Utusan Malaysia
Dr. Abd. Hamid Mat Sain
Pakar Runding Bedah Am dan Laparoskopik, ColumbiaAsia Medical Centre, Seremban, Negeri Sembilan


Hati menghasilkan hempedu - sejenis cecair berwarna coklat kehijauan yang mengandungi garam hempedu, cecair lemak, kolestrol dan bahan-bahan kimia lain.

Cecair pekat ini disimpan di dalam pundi hempedu sehingga ia diperlukan untuk mencerna lemak di dalam usus kecil anda. Apabila makan, pundi hempedu anda akan mengecut dan membebaskan hempedu melalui duktus sistik dan memasuki duktus hempedu biasa.

Kemudian, duktus hempedu ini akan membawa hempedu ke bahagian atas usus kecil (duodenum) di mana ia akan mula memecahkan lemak dalam makanan anda.

Bagaimanapun, menurut Dr. Abd. Hamid Mat Sain, jika hempedu anda tidak mempunyai bahan kimia yang seimbang, ia akan membentuk menjadi partikel keras dan seterusnya menjadi batu karang.

"Proses ini akan mengambil masa selama beberapa tahun. Saiz batu karang hempedu ini adalah sekecil sebutir pasir atau sebesar bola golf yang licin serta bulat atau tidak tentu bentuknya dengan permukaan yang kasar.

"Anda mungkin mempunyai seketul atau beratus-ratus ketul batu karang hempedu di dalam tubuh anda," kata Pakar Runding Bedah Am dan Laparoskopik, ColumbiaAsia Medical Centre, Seremban, Negeri Sembilan itu.

Seperti kebanyakan orang yang pernah menghidap penyakit batu karang hempedu, anda juga boleh mengalaminya tanpa sedar kerana ia boleh hadir tanpa sebarang simptom atau memerlukan rawatan perubatan.

Jika anda seorang wanita yang berusia dan mempunyai tubuh yang agak berisi, risiko untuk menghidapi penyakit batu karang hempedu ini agak tinggi.


Simptom-simptom

  • Rasa senak yang kronik yang ditandai dengan rasa mual, angin, kembung perut dan kadangkala sakit di bahagian abdomen.

  • Kesakitan yang datang secara tiba-tiba, konsisten dan sederhana bertukar menjadi kesakitan yang teramat sangat di bahagian tengah dan kanan atas abdomen, kata Dr. Abd. Hamid.

    "Ini mungkin menandakan serangan penyakit batu karang hempedu akan berlaku. Rasa sakit itu mungkin berlaku selama satu hingga dua jam selepas makan tetapi ia juga boleh terjadi pada waktu malam.

    Selalunya, rasa sakit itu memakan masa dari 15 hingga 30 minit ke beberapa jam. Sakit batu karang hempedu bermula di bahagian tengah dan kanan atas abdomen dan pada waktu-waktu tertentu, akan menular ke belakang atau bahu kanan," jelasnya.

    Selepas rasa sakit berkurangan, seseorang mungkin mengalami rasa sakit yang sederhana atau kesakitan di bahagian atas abdomen selama satu hari atau lebih. Serangan batu karang hempedu tidak menentu. Ia boleh mengambil masa selama berminggu-minggu, berbulan bulan atau bertahun-tahun lamanya.

  • Loya dan muntah. Kadangkala, batu karang hempedu terperangkap di pangkal pundi hempedu dan mengakibatkan rasa sakit yang berterusan atau mengalami demam panas.

    Apabila ini berlaku, anda dinasihatkan untuk mendapatkan rawatan dengan segera. Tambah Dr. Abd. Hamid, ada ketikanya, batu karang hempedu terlepas dari pundi hempedu dan masuk melalui duktus dari hati dan pundi hempedu ke usus kecil (duktus hempedu biasa). Ia juga boleh masuk melalui duktus yang menghala ke pankreas.

    "Terdapat beberapa kes di mana ketulan batu karang mungkin tersumbat dan menyekat duktus, mengakibatkan komplikasi yang dikenali sebagai pankreatitis. Besar kemungkinan anda akan mengalami kesakitan dan demam disebabkan pembengkakan di kawasan tersebut. Jika tidak dirawat segera, ia boleh mengancam nyawa," katanya.

    Beberapa tanda dan simptom duktus hempedu yang tersumbat termasuklah kulit yang kekuningan dan kawasan mata menjadi putih (jaundis), air kencing berwarna gelap, demam panas dan sejuk.

    "Jika anda mengalami satu atau lebih simptom halangan duktus hempedu - sakit di bahagian abdomen, warna kekuningan di kulit dan warna putih di mata (jaundis), air kencing yang gelap, dan demam panas dan sejuk - sila dapatkan penjagaan kecemasan.

    "Perlu juga diingatkan bahawa ada waktunya, anda akan mengalami jaundis dan perubahan pada warna air kencing dan najis tanpa kesakitan atau senak yang teruk. Ia mungkin mengambil masa beberapa hari sebelum anda perasan perubahan warna itu," terang Dr. Abd. Hamid.

Faktor-faktor Risiko

Batu karang hempedu merupakan suatu penyakit yang diwarisi secara turun-temurun dan tidak dapat dihalang pembentukannya. Faktor-faktor lain mungkin meningkatkan risiko penyakit ini seperti:
  • Wanita di antara umur 20 dan 60 tahun lebih berisiko untuk menghadapinya dua kali ganda lebih daripada lelaki.
  • Sewaktu indeks jisim tubuh (BMI) meningkat, risiko anda untuk menghidapi penyakit batu karang hempedu juga meningkat.
  • Diet yang berkalori rendah dan menghilangkan berat badan dengan cepat akan mengganggu sistem kimia, menyebabkan pundi hempedu anda kurang mengecut sekali gus meningkatkan risiko anda menghidapi penyakit batu karang hempedu.
  • Kebarangkalian anda menghidapi penyakit batu karang hempedu turut meningkat seiring usia anda.

Jenis-jenis batu karang hempedu

  • Batu karang hempedu berkolesterol. Batu-batu karang hempedu yang berwarna kuning mengandungi kolesterol yang tidak terlarut, walaupun ia mungkin mengandungi komponen-komponen lain seperti kalsium dan bilirubin (sisa-sisa sel darah merah yang lemah). Sebanyak 80 peratus batu karang hempedu adalah batu kolesterol.

  • Batu karang hempedu berpigmen. Batu-batu kecil berwarna coklat gelap atau hitam terbentuk apabila terdapat terlalu banyak bilirubin. Ia boleh dihidapi oleh mereka yang mengalami sirosis, jangkitan trek biliari dan anaemia sel sikel yang menghasilkan bilirubin secara berlebihan.

  • Batu karang hempedu duktus primer. Batu-batu ini akan terlepas ke dalam duktus nanah anda dan membentuk duktus itu sendiri. Walau bagaimanapun, batu karang jenis ini agak jarang berlaku.

Diagnosis

Dr. Abd. Hamid memberitahu, kebanyakan batu karang hempedu lebih-lebih lagi yang tidak menunjukkan tanda-tanda atau simptom-simptom, dikesan sewaktu ujian dijalankan - termasuk ujian ultrasound atau imbasan tomografi berkomputer - yang dilakukan atas sebab-sebab lain.

"Jika anda mempunyai tanda-tanda atau simptom-simptom penyakit batu karang hempedu, doktor anda akan mengesyaki anda mempunyai penyakit tersebut berdasarkan latar belakang perubatan keluarga anda dan pemeriksaan fizikal.

"Sewaktu pemeriksaan tersebut, doktor anda akan memeriksa jaundis di kulit atau keputihan di mata anda dan abdomen anda akan diperiksa secara palpasi untuk melihat sama ada ia akan terasa sakit apabila disentuh."

Jika doktor anda mengesyaki anda menghidapi penyakit batu karang hempedu, anda mungkin terpaksa melakukan ujian darah untuk memeriksa tanda-tanda jangkitan, tahap enzim pankreatik atau hati yang tidak normal, atau bilirubin yang berlebihan.

Rawatan

Doktor-doktor sering kali menemui 'batu-batu senyap' ini sewaktu pemeriksaan kesihatan yang rutin untuk mengesan penyakit lain dan selalunya, pesakit disarankan untuk 'tunggu dan lihat' daripada merawat.

Walau bagaimanapun, jika batu karang hempedu anda menunjukkan simptom-simptom, terdapat rawatan pembedahan dan bukan pembedahan yang boleh dilakukan.

Pembedahan

  • Pembedahan laparoskopik kolesistektomi. Kebanyakan surgeri pundi hempedu dijalankan menggunakan laparoskop – sejenis tiub senipis pensel dengan sistem lampu dan kamera video yang kecil.

    Hanya beberapa insisi kecil akan dilakukan. Anda kurang berasa sakit selepas pembedahan, kurang parut dan boleh kembali melakukan aktiviti seharian hanya dalam beberapa hari.

  • Pembedahan terbuka. Pundi hempedu akan dikeluarkan melalui insisi besar di abdomen. Selepas surgeri dilakukan, hati anda akan terus menghasilkan hempedu yang secukupnya untuk mencernakan diet yang normal.

Bukan pembedahan

Batu-batu karang akan terbentuk berulang kali apabila rawatan bukan surgikal dilakukan. Walau bagaimanapun, apabila surgeri bukanlah pilihan utama si pesakit, doktor anda akan mencadangkan salah satu daripada pilihan berikut:
  • Pil garam hempedu. Doktor akan menyarankan pengambilan ubat ursodial (Actigall), yang akan melarutkan batu-batu kolestrol dalam beberapa waktu yang ditetapkan. Rawatan ini sesuai dilakukan untuk batu-batu karang yang kecil.

  • Terapi gelombang bunyi (litotripsi gelombang kejutan extracorporeal). Rawatan ini menggunakan gelombang bunyi yang berfrekuensi tinggi untuk memecahkan batu-batu karang. Batu-batu karang akan terbentuk kembali melainkan jika anda mengambil ursodial secara berterusan.

76 comments:

Rosnah said...

Jika kita telah mengalami pembedahan pembuangan pundi hempedu, apakah risiko kesihatan yang boleh dihadapi di masa akan datang? Apakah pula jenis pemakanan yang perlu dielakkan oleh orang seperti ini

Anonymous said...

saya baru saja keluar dpd hosp besar seremban kerana disyaki pundi hempedu saya bengkak. yana kena demam panas yang teruk dan tekanan darah selalu rendah.selepas 10 hari di hospital, saya pulang ke universiti dan teruskan kuliah di uitm. tapi, saya selalu muntah2 dan sakit dada yang kerap. muka selalu pucat tapi, tiada tanda2 kuning. cuma, kulit kaki, kepala dan badan saya sangat kering smpaikan ia kelihatan seperti kelimumur dan rambut mudah gugur. pada awalnya, saya abaikan sebab rasa macam takde apa2. apabila kerap, saya risau....balas di email sya flower_sempoi@yahoo.com.my

Anonymous said...

Ibu saya berusia 61 tahun, mempunyai penyakit darah tinggi dan kemudiannya kencing manis lebih kurang 3 tahun lepas. Di penghujung puasa baru baru ini, beliau mengadu pening, muntah serta sakit perut @ gastrik di bahagian tngah abdomen serta sebelah kanan abdomen dan sering sakit dibahagian sama secara 'on and off'. setelah pemeriksaan, beliau diberi ubat gastrik (ubat putih berangin), setelah reda, beliau balik rumah... sebelum puasa, saya dapati beliau suka minum minuman yang berkafein seperti kopi 2 in 1, kekerapan meminum minuman tersebut amat ketara semasa bulan puasa baru-baru ini. ubat kencing manis juga kadangkala terlupa diambil mengikut saranan. kandungan gula dalam darah meningkat kepada 20.9 tiga hari sebelum raya. setelah ubat diambil serta langkah2 sepatutnya, kadar tersebut turun lingkungan 14 ke 16. sekarang beliau telah dimasukkan ke wad hospital sultanah bahiyah alor star, kerana disyaki aba batu karang, cuma saya tidak pasti dimana. apakah tindakan selanjutnya yang mesti saya lakukan @ pihak hospital lakukan? terima kasih... adnan

fairuzbasri@yahoo.com.my said...

Saya mengalami demam sebelum ini, muntah yang agak teruk dan cirit birit, berat badan saya juga susut sekali, selepas mengambil ubat di klinik biasa, semua agak kembali pulih. Selepas beberapa hari, saya berasa pening-pening tidak hilang walaupun memakan ubat bagi jenis active fast dan panadol biasa. Air liur saya juga menjadi pahit hari-hari, perut juga tidak selesa terutama bila perut kosong, rasa nyilu dan senak yang terlampau. Selepas memakan sedikit makanan, yang tingal hanya senak dan pening berpanjangan dan air liur menjadi pahit. Boleh saya dapatkan apakah simptom yang saya hadapi ini?

mama nisha's said...

hai..
saya baru saja menjalani satu pembedahan batu karang hempedu ni..pembedahan berjalan dengan lancar..open sugeri telah dilakukan keatas saya..
sekarang soalan saya ialah..bagaimana saya perlu jaga pemakanan saya selepas hempedu saya telah dibuang..selain itu apa menu yg terbaik untuk saya supaya pekara "batu karang" ini tidak berulang dibahagian2 dalaman badan saya..
adakah makanan berminyak, berlemak harus saya jauhi selamanya..terima kasih..
sila emailkan jawapan dia hasnitanur@yahoo.com

Anonymous said...

Salam

Artikel ini amat membantu! Diharap agar doktor dapat membalas sebahagian dari komen tersebut jika tidak dapat membalas kesemuanya. Ini kerana mungkin masih ada sedikit informasi yang diperlukan selain dari yang di siarkan di laman ini. Kebanyakan pesakit tidak mendapat maklumat yang lengkap dari doktor yang merawat. Jasa baik tuan, amat dhargai!

Anonymous said...

Saya baru menjalani pembedahan dan pembuangan pundi hempedu, disini saya ingin memdapatkan pandangan dan nasihat yang harus saya lakukan untuk menjaga kesihatan dan tidak mengalami sebarang komlikasi pada masa2 yang akan datang. Saya juga mengalami penyakit usus melekat. Jenis pemakanan yang bagaimana harus saya hindari. Sila email ke sasha_baharudin@yahoo.com

Anonymous said...

saya merupakan pelajar teknologi makmal prubatan. saya ingin tahu apakah ujian yang boleh dilakukan untuk penaksiran aras kalsium dalam kolelitiasis?

tolong balas pada email saya:
nazirah8806@yahoo.com

Anonymous said...

saya lelaki berumur 26 tahun. pertama kali, saya rasa ianya seperti gastrik. ketika itu umur saya 23 tahun. pelbagai ubat gastrik telah saya ambil. namum tiada kurangnya. akhir sekali saya ke pakar. melakukan scope dan ultra sound. akhirnya baru saya tahu yg sakit selama ini bukanya gatrik. tapi batu karang hempedu. memang ya, sakit nya pada perut terlalu senak. seperti ditendang orang. sakit badan belakang. dan badan menjadi lemah. cara utk mengelakkan kesakitan, saya mengurangkan makanan yang pedas, berminyak dan berlemak. kepada anda diluar sana ingin mengurangkan kesakitan, cuba lah berpantang. daripada menanggung kesakitan...

hazirahs said...

salam dr. saya menghidap batu karang di bhgn pundi kencing.kali ptama sy sakit pada sept2008 dan doktor memberi suntikan utk tahan sakit.kemudian pada bln 2 2009 sy sakit di bhgn blkg pinggang sblh kanan.sy ke klinik swasta dan diberi suntikan tahan sakit.dan pada minggu lps sy sakit lagi tp kali ini apabila saya membuang air kecil,saya berasa sakit dan air kencing berdarah.stlh 3hr sy masih sakit bila membuang air kecil,sy ke hospital dan doktor mengesahkan terdpt drh dlm air kencing sy.dan sy diberi temujanji utk x-ray pada minggu hadapan.masalah skrg,sy sering berasa loya,muntah dan apabila sy membuang air kecil,air darah keluar..apa yg patut sy lakukan? tq- hazirahs@gmail.com

Klang said...

saya sedang mengandung 2 bulan.. dan baru baru ini doktor mengesahkan saya mengalami batu karang hempedu. Apakah teknik pembedahan yang akan dijalankan terhadap saya? Adakah pembedahan tersebut akan mengganggu atau menjejaskan kandungan saya?

Anonymous said...

sejak dr sek ren. sy sering mengalami kencing yg x lawas sehingga brusia 23thun.biasanya doc akn beri mist potassium dcampur dgn air utk melawaskan kencing tp baru2 ni sy mengalami demam dan skt di bhgn pundi kencing dn mengeluarkan darah.apakah sy mengalami penyakit batu karang?

Anonymous said...

Ibu saya meninggal dunia selepas menjalani pembedahan pundi hempedu. Pembedahan dijalankan pada 16/8/2009 kira2 pukul 6pm. Ibu saya disuruh balik pada keesokkannya (17/6/2009). Ibu saya meninggal dunia pada pagi 18/6/2009 akibat pendarahan dalaman.

Soalan saya ialah, ramai mengatakan bahawa pembedahan tersebut adalah mudah dan resikonya amat rendah. Kenapa kematian berlaku dalam kes ibu saya? Adakah pembedahan tersebut gagal?

Tolong beri pandangan dan e-mail terus ke wychiong@yahoo.com

Terima kasih.

Anonymous said...

Salam dr.. Sy sdg mengandung 7bln. Mslh sy,sejak kehamilan sy msk 4bln,sy kerap diserang gastric,sakit di bhgn ulu hati dan blkg. Biasanya ia menyerang pd wktu mlm ketika tidur. Paling kurang seminggu sekali sy akan sakit yg amat sg di bhgn ulu hati n blkg,dan muntah2 yg teruk. Antasid yg dimkn pun tidak berkesan dan kesakitan trsbt akan brlanjutan selama 3jam dan lebih. Tetapi,baru2 ini sakit yg menyerang trlalu lama,selama lebih 8jam dan sy ke klinik. Setelah mencuba bbrp jenis ubt yg doc kira slmt utk sy dan kandungan,kesakitan tidak jg hlg. So,doc jangka sy mungkin mengalami bt karang dlm hempedu. Ultrasound dibuat,dan samar2 nampk seakan biji2 jernih dlm hempedu. Apakah pendapat dr? Hrp dpt blsn dari dr. Ke email sy bae_butterfly@yahoo.com

Anonymous said...

Salam, 8 bulan lepas, saya telah menjalani pembedahan open surgery untuk membuang pundi hempedu. masalah saya adalah, luka pembedahan masih belum sembuh sepenuhnya dan baru-baru ini saya mengalami senak di bahagian yang sama seperti sebelum pundi hempedu dibuang. Mungkinkah batu yang baru telah terbentuk dan apakah tindakan yang harus saya ambil selanjutnya. Harap dapat balas ke emel saya, sham_ibu@yahoo.com. Wassallam dan terima kasih.

Cinda... said...

saya juga ingin mengetahui cara pemakanan utk org yg telah membuang pundi hempedu.

Diyana said...

Jika kita telah mengalami pembedahan pembuangan pundi hempedu, apakah risiko kesihatan yang boleh dihadapi di masa akan datang? Apakah pula jenis pemakanan yang perlu dielakkan oleh orang seperti ini.

Diyana said...

Jika kita telah mengalami pembedahan pembuangan pundi hempedu, apakah risiko kesihatan yang boleh dihadapi di masa akan datang? Apakah pula jenis pemakanan yang perlu dielakkan oleh orang seperti ini

Anonymous said...

saya merupakan pelajar diploma teknologi makmal perubatan dan akan menjalani latihan industri di hospital besar pulau pinang. bolehkah anda menerangkan tentang kaedah penaksiran kolesterol dalam kolelitiasis? dan bagaimanakah pula dengan kaedah penaksiran asid urik dan kalsium dalam kolelitiasis? dan apakah ujian rutin yang dilakukan bagi penaksiran bahan analit ini dalam kolelitiasis? saya benar-benar ingin mengetahuinya.. diharap agar anda dapat memberi penerangan dengan menghantarnya kepada alamat emel saya iaitu : aideyz_miamor@yahoo.com

Anonymous said...

hempedu bengkang tak akan mengancam nyawa kan, kalau da kena antar ke hospital...please tell me...

CikguRozie said...

batu dalam hempedu saya bersaiz 5.8mm. Apakah rawatan laparoskopik perlu atau cukup dgn makan ubat sahaja.

CikguRozie said...

batu dalam hempedu saya bersaiz 5.8mm. Perlukah laparoskopik atau cukup dgn makan ubat sahaja

pesakit batu karang said...

saya merupakan pesakit batu karang hempedu dan sedang menunggu utk pembedahan. buat masa ini, saya cuba berubat secara tradisional. alhamdulillah, sakit saya semakin kurang dan batu saya semakin kecil. insyaalaah, dlm 3 ke 4 kali berubat, batu karang saya akan keluar semuanya. sesiapa yang hendak cuba berubat, boleh lah email saya utk dapatkan maklumat lanjut. akulah_insan_misteri@yahoo.com

Zilazahar said...

Saya Puan Azilah Bt Ishak ingin meminta bantuan nasihat daripada doktor. Suami saya mendapat sakit bengkak hempedu dan baru 2 minggu yang lepas (20/2/2010) menjalani rawatan secara pembedahan laparoskopik kolesistektomidi Hospital Besar Sg Buloh, Selangor.. tetapi selepas rawatan, kulitnya masih lagi gatal-gatal dan rasa miang-miang serta mata putih tetap kuning sehingga sekarang. Boleh doktor beri nasihat apakah yang patut suami saya harus lakukan seterusnya? Samada berulang semula ke hospital semula atau sekadar mengambil ubat saja di klinik biasa. Saya sangat sedih melihat badannya yang semakin kurus dan kulitnya yang luka-luka disebabkan bekas garu yang tidak henti. Diharapkan doktor dapat membalas email saya secepat mungkin. Sekian Terima Kasih.

Anonymous said...

Thr3amira.....
pada Jumaat yg lalu, 5hb Mac 2010 waktu petang di tempat kerja... i rasa amat tidak selesa dibahagian bawah perut dan pinggang. i biarkan aje, buat tak kisah.
Lama kelamaan i rasa sakit pula yg amat sgt.... dan melarat hingga ke maghrib. sakitnya ya rabbi mmg tak dapat nak cerita.... serba tak kena. Sakit!!!!!
Keadaan begitu membuatkan i terpaksa ke klinik utk ambil suntikan tahan sakit. dari contoh air kencing, doktor katakan i mungkin ada masalah batu karang samada di pundi kencing atau buah pinggang. Dummmm... termenung i bila dgr kata2 doktor tu... Alhamdulillah dalam 20 minit lepas suntikan tu i dah boleh senyum.... esoknya sabtu 6hb Mac 2010 i buat kerja macam biasa sampai petang.... tapi bila tiba waktu malam sakit tu datang balik.... aduh mmg sakit! sekali lagi terpaksa ambil suntikan utk redakan sakit.... esok nya mula lah mencari dan bertanya dgn org tertentu mcm mana nak clearkan masalah yg aku alami....mujur lah seseorg telah khabarkan yg seseorg di melaka boleh ikhtiar utk atasi sakit batu karang.... bayangkan dari KL i pecut dgn kereta i up to 170km/h utk sampai ke tempat yg kutuju....satu jam lima belas minit i sampai ke destinasi sebab khabarnya tempat tu akan tutup pada jam 4pm.... jam 4.15pm i sampai kat rumah dia dan merayu utk mendapatkan rawatan sakit yg sedang i alami.... alhamdulillah dia setuju setelah mendengar penerangan i...tak sampai pun lima minit rawatan yg dia buat 2 biji batu karang dikeluarkan dari pundi kencing, satu yg besar dikeluarkan dari buah pinggangi....katanya dia keluarkan yg buat i rasa sakit dulu, yg lain kena datang lagi... so petang tu juga i balik KL.... tiga hari lepas tu i rasa sakit lagi dibahagian yg lain... sampai terpaksa ambil suntikan tahan sakit dari klinik... sabtu 13 Mac 2010 i kesana sekali lagi utk pastikan sakit i dapat diselesaikan secepat mungkin. Alahamdilillah dari bahagian pinggang di keluarkan satu batu karang serta habuk habuk batu karang yg berserakan yg terperap kat buah pinggang i dimana hanya tunggu waktu je utk sakit lagi....
hari ni i rasa amat selesa.... tak ada lagi rasa sakit dan tak selesa seperti selalu. Bayaran? lupa i nak cerita.... tak mahal... seikhlas hati jer.... org tu tolong dgn niat nak tolong org.... kerana Allah... berbakti kepada org ramai.... tapi kena datang awal.... kenapa? Sbb org ramai....Jumaat dia tutup. kira nya ada sesiapa yg nak dapatkan maklumat lanjut ttg tempat yg i pergi tu.... emel muhamad_arut@yahoo.com or 0133009006 / 0132317191

Anonymous said...

thr3amira....
rawatan yg i buat tu tak sakit langsung.... cuma ada rasa sedikit jer semasa batu karang tu keluar...
jgn risau la.... tak caya... call i 013 3009006 / 013 2317191 or muhamad_arut@yahoo.com

Anonymous said...

Thr3amira....
hari ini 3/4/2010 sekali lagi i ke Kg Gangsa, bawa emak utk jalani rawatan dgn Hj jamil.
I pun ambil peluang utk periksa diri i samada batu karang masih ada atau sudah tak ada dlm badan i.... setelah diperiksa.... alahai... ada lagi.... hari ni 2 ketul batu karang dari kidney kiri i.... selesai... mak pun selesai...
so sesiapa yg nak kesana sila buka google map, ask for Kg Gangsa Durian Runggal.... dah ada sahabat kita yg mark lokasi tu.... semoga berjaya... selamat!

ღCнúρααღ said...

Saya Atiqa dari Kuala Selangor . Dahulu ketika umur saya 5tahun saya pernah mengalami pembedahan buang pundi hempedu .Choledochal cyst Type 1. Kini umur saya sudah 15tahun , tetapi saya masih mengambil rawatan pada setiap tahun . kadang kala perut saya sering sakit dan mengalami muntah muntah . tetapi saya menganggap perkara biasa . adakah penyakit saya yang dulu boleh datang kembali ?

Anonymous said...

salam pada 5/6/2010 aritu saya ada pergi jugak kat kg gangsa durian tunggal tu dia dah bawak keluar batu kat dalam hempedu saya.Alhamdulillah saya da rasa lega sikit...ari selasa klu tak saya kena scope saya x pergi ..cara hj jamil tu cukup simple...dia gosok krim putih kat perut saya lepas tu dia korek kt tempat sakit tu pastu kuar la batu tu ...masa dia kuar kan batu tu pedih skit la ..lps tu dia ade bg air penawar...nnt saya nk pergi lagi ..tp kena pegi pagi2 la sblm subuh kena tggu kt sana nk kena amik nombol...aminudinhakim@yahoo.com

Anonymous said...

mmg betul perubatan di kampung Gangsa Durian Tunggal tu, Mak saya umur 70 tahun. Klw tak nak kena operation kat hospital pakar. Kos rawatan lebih kurang 2o ribu. Nasib baik terdengar tentang Hj. Jamil nih. Terus kita org adik beradik bawak mak dari Johor ke Melaka. lepas subuh datang ambil nombor. Org mmg ramai. Alhamdullilah lepas mak berubat lebih kurang 3 kali, dia dah pulih sepenuhnya. Kalau tak mak mengalami muntah2 dan sentiasa dalam keadaan lemah. Keluar masuk hospital banyak kali sbb masa tu hospital biasa tak dapat kesan penyakit apa. Bila bawak ke hospital pakar dan jalani pemeriksaan keseluruhan baru tau ada batu di pundi hempedu.
Dan sekarang mak saya berumur 75 tahun dah alhamdullilah dalam keadaan sihat. boleh berjalan makan angin sampai ke Langkawi.

IZZATI ADILA & AZHAFFISHYAM said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

salam utk smua..semua cerita yg diluahkan didalam laman ini yang mengesahkan Tuan Hj Jamil adalah benar belaka..sya baru sja balik dari sana pada 27.8.2010 LEPAS..saya bertolak dari Sabak Bernam selangor kol 10 pgi,oleh kerana sya sakit tak leh tahan setiap persinggahan saya berhenti krna sakit perut nak buang air..tapi benda nya tak kluar..aduhh parah,jadi sampai sana kol 3 petang.Sebelum tu saya dah tempah bilik sewa untk saya bermalam di sana keran tuan hj hnya mengubati org hari selasa,rabu,sabtu dan ahad.sesampai saya disana sya terus bersalaman dgn tuan hj dn cerita pe sya alami sekarang.Dgn budi baik tuan Hj dia kata boleh tlg sya buat hari ni walau pun cuti.Sya rasa truja melihat cara beliau mengeluarkan batu tersebut..tak pyah masuk bilik sambil berdiri sahaja,menyapu krm putih yg terasa dingin dan mengusap jarinya ke perut saya..dgn tiba2 stu btu putih terkeluar dan sya lihat btu yg bersaiz l/kurang 1 cm.shukur..Alhamdulillah.berkenaan byaran tuan Haji tiada minta tapi kita masukan seiklas hati ketabung yg disediakan.Jadi ari tu sya terpaksa pospon sewa bilik kerana Tuan Hj telah mengubati saya pada ari itu juga.Sya pulang juga ptg tu dan sampai ke kg Sungai Air Tawar kol 12 mlm.keadaan sakit sya sekarang ni dah berkurangan dan masih berpantang makan lgi..sekiranya ingin berkongsi cerita lgi lyarai f.book sya jefri_hashim@yahoo.com..wasalamm

Anonymous said...

Salam
Saya baru sahaja melakukan pembedahan pembuangan hempedu kerana batu karang. Saya ingin tahu cara pemakanan yang sihat dan betul.
Sila email ke kaklong_601@yahoo.com
Tq. -ZuRa-

Anonymous said...

thr3amira

salam ramadhan dan selamat menyambut aidil fitri kepada semua pembaca artikel ini....

alhamdulillah ramai rakan dan sahabat kita yg telah melalui dan menjalani rawatan dgn Hj Jamil di Kg gangsa Durian tunggal....
saya rasa amat berbesar hati kerana dapat membantu orang ramai untuk mengubati masalah yg mereka hadapi... terutamanya batu karang.

saya sendiri teruskan rawatan dgn Hj Jamil, setiap kali jika ke Melaka, saya akan luangkan masa untuk berjumpa dgn beliau dan buat rawatan dan pemeriksaan.

Utk pengetahuan semua ya... Batu karang adalah masalah kesihatan yg berulang disepanjang kehidupan kita. Jgn salah faham ya. jGN ingat bila dah buang batu karang tu dan terus anggap tak akan ada lagi di dalam badan kita, silap tu. Ia akan muncul kembali.... berpantang dalam pemakanan, byk kan air, jgn tahan kencing adalah penawarnya....


kiranya ada diantara rakan kita diluar sana yg inginkan keterangan lanjut ttg rawatan ini, sila hubungi 0133009006 / di FB muhamad muda / muhamad_arut@yahoo.com

terima kasih.

Werdah said...

Salam.

Saya mohon izin copy ke blog saya untuk rujukan sendiri..

Anonymous said...

Saya telah disahkan mengidap penyakit batu dalam hempedu.Penyakit saya membuatkan saya tidak blh mkn makanan yg berlemak dan berminyak.Saya amat tertekan apabila seorang doktor kerajaan tidak memberikan pendapat dan penerangan yang sesuai kepada pesakit seperti saya.Saya diminta membuat keputusan sendiri untuk membuat pembedahan atau sebaliknya tanpa diterangkan secara detail tentang risiko membuat pembedahan atau tidak.Jadi saya amat berharap akan dr dapat menerangkan kepada saya dan memberikan pendapat adakah wajar saya membuat pembedahan.terima kasih.email saya t_nie82@yahoo.com

allan said...

salam

bolehka saya tahu kos bagi pembedahan sakit inI

harap pihak tuan dapat memberi jawapan ke emaol saya.

allan_damaska@yahoo.com

Kidney Health Guide said...

Assalamualaikum,

Sedikit perkongsian jawapan untuk Rosnah.Harap dapat membantu.

Jangan bimbang, ketiadaan pundi hempedu tidak menjejaskan hidup anda kerana ia bertugas hanya untuk menyimpan cecair hempedu yang dikeluarkan apabila anda makan makanan mengandungi lemak.


Jika tiada pundi hempedu, cecair hempedu yang dihasilkan di hati disalurkan terus ke dalam usus kecil. Pada peringkat awal (selepas pembedahan) pesakit mungkin mengalami cirit-birit selepas makan.


Ini kesan sampingan sementara dan hilang dalam masa tiga bulan iaitu selepas badan boleh mengadaptasi atau menyesuaikan diri dengan keadaan baru itu.

Tentang pemakanan tu plak,mungkin tuan rumah leh tolong jawabkan.

Anonymous said...

Salaam...saya mengalami sakit batu karang,doktor dah mengesahkan memang ade batu karang dalam buah pinggan saya.Dulu rase sakit sikit2 kat pundi kencing...tapi buat tak tahu je..mula sakit yang teramat teruk bulan 2..mase tu isteri dah nak bersalin...g klinik cucuk tahan sakit je.Bulan 4,bulan 5 dan bulan 7 kene lagi teruk.Makan ubat,cuba ubat tradisional,makan petua pun tak jalan jugak....macam ade batu bata je...
Pada minggu ke2 ramadhan saya jumpa hj jamil,dpt keluarkan sebiji kat saluran antara buah pinggang dan pundi kencing.17/10 jumpa dia lg..dpt satu lg kat tempat yg sama...tp sakit semakin teruk...rupenya skt dari pundi kencing.23/10 keluarkan 2 biji kat pundi...aaaah lega sangat.24/10 keluarkan sebiji kat buah pinggang sebelah kiri.Bila scan memang dah hilang...cuma ade lg yang baru kat pinggang sebelah kanan,3 biji tp dktr cakat kecik sgt.Masyaallah....inilah kelebihan yang Allah berikan kat Hj. Jamil,buat masa ni saya rase selesa..kencing pun dah jernih..cuma kene jaga makan...dan banyak minum air kosong.Ade ape2 pertanyaan blh email dan FB saya di eypools@yahoo.com

zureen said...

saya telah menjalani laparoskopik membuang pundi hempedu pada 18 oktober 2010...saya nak tanya apakan pemakanan yang perlu saya amalkan?adakah saya tidak boleh makan makanan yang berlemak dan bergoreng?apakah yang akan terjadi sekiranya saya mkan makanan yang berlemak dan bergoreng?tolong balas ke email saya: zureensyg@yahoo.com
tq...

Anonymous said...

doct di Hospital Langkawi bru shj sahkan saya saya ada penyakit batu karang hempedu nie, saya baru discharge dari hospital 7hb Jan 2011. simpton2 yg di siarkan mmg sama dgn apa yg saya alami.. sekarang cuma tggu masa untk saya lakukan pembedahan.. harap2 semua akn berjlan lancar dan selamat..

amran abdullah said...

bomoh kg gangsa durian tunggal kata 2 biji batu karang di hempedu saya sudah berjaya dikeluarkan dan batu sudah tiada tapi paling menghampakan saya selepas itu semsa temujanji di klinik pakar kerajaan, ultrasound dilakukan sekali lagi dan didapati 3 biji batu masih ada seperti keputusan oleh doktor pakar sebelum ini...fikir2 kan lah...

Anonymous said...

thr3amira.
tahun baru 2011 telah berlalu sebulan yg lalu....
hari ini hari cuti hari wilayah.... ada kesempatan utk menulis disini...

Assalamualaikum, selamat Sejahtera dan salam 1 malaysia....

pertengahan Nov 2010 i buat ctscan kat hospital, hujung Nov 2010 jumpa doktor utk dapatkan pengesahan dari ctscan yg dibuat 2 minggu yg lalu... En Muhamad, setelah dilihat dari laporan ctscan ni kelihatan nya En tidak lagi menghadapi masalah batu karang.... Syukurlah dah selesai masalah kesihatan yg dihadapi selama ini... Saya rasa inilah kelebihan nya bila saya buat rawatan dgn Hj Jamil di Kg Gangsa Durian Tunggal Melaka.... kepada sesiapa yg nak kan direction ke tempat Hj Jamil sila sediakan pen dan kertas baru lah call saya di 0133009006 .... direction lengkap akan diberikan utk kesana....
terima kasih....
selamat menjaga kesihatan utk semua, minum air putih dgn byk, secukupnya....sebaiknya air yg bertapis...

Assalamualaikum....
Muhamad Muda
AU3 keramat,
Kuala Lumpur.

Anonymous said...

Kepada Tuan Amran Abdullah.... minta maaf ya...

mungkin Tuan tidak serasi dgn rawatan yg dibuat dengan Hj Jamil kat Melaka tu, jika kita kuat sgt rasa was-was tu, akhir nya itulah hasilnya....

semasa saya sedang menunggu giliran utk berjumpa doktor pakar di hospital, beberapa orang yg dapatkan rawatan dari beliau ada rasa was-was dgn rawatan tersebut akhirnya berjalan bersama beg plastik yg ada tiub disisi diikat dipinggang... jumpa doktor pakar.... kenapa jadi begitu? tak yakin, tak ada tawakkal dgn Allah.... berserah lah, kita hanya berikhtiar....
tak apalah, apa yg dah tuan lalui, ramai org yg sakit, dan serasi dgn doktor tertentu dimana doktor tersebut tidak dapat selesaikan masalah beberapa org pesakit yg lain.... keserasian tu penting,,, buang lah was-was anda dan biarkan lah org lain nak berikhtiar utk selesaikan masalah sakit mereka....
mcm saya sendiri, kali pertama dah selesai masalah, janji tak sakit masa nak buang air kecil , masalah selesai sepenuhnya biarpun saya terpaksa berulang alik beberapa kali utk mendapatkan rawatan dari beliau...rawatan pertama kali utk atasi sakit yg saya alami, kedua dan seterusnya saya kira dan andaikan pergi service la...mcm kereta juga, setiap 5000km, nak kena service, ada yg 10000km... kita ni manusia berapa kali buat service? berapa kali tukar air filter paru-paru? berapa kali tukar oil filter? tak der.... jadi buat rawatan la yg kita boleh ... dan ramai yg dah kesana dapat atasi masalah penyakit mereka... saya rasa tuan ni 1 dalam 1000 yg malang sikit... jangan marah ya...
percayalah kita berikhtiar, tuhan yg tentukan.... tawakkal... berusaha utk atasi.... jgn racun fikiran org lain....
tuan mungkin org luarbiasa yg dapat atasi mesalah tuan dgn ongkos yg mencukupi, tapi kena ingat tak semua org lain yg sakit tu sama macam tuan.... berapa tuan bayar kat pakar hospital tu? dan berapa pulak tuan seikhlas hati hulurkan kepada Hj Jamil? dari situ kita boleh tgk keikhlasan kita!!!!
ada satu cerita tentang seorang sahabat ni, kena sakit batu karang, memang sakit tak terkata, pergi dapatkan rawatan kat sebuah hospital di selangor, keseluruhan kosnya hampir 20K utk tiga kali rawatan... tapi kena teruskan ambil ubat dalam satu jangkawaktu... tak lama masanya...
bayangkan lah berapa ramai yg mampu nak sediakan kos sebyk tu? yg luarbiasa mcm tuan ok lah, yg ada insurance ok la sgt2... yg tak ada apa-apa kemudahan mcm mana? Hj Jamil lah tempatnya.... perjalanan dari Perlis ke Melaka pun masih dikira murah jika nak dibandingkan dgn kos yg saya ceritakan tadi...
biarpun utk dua tiga kali rawatan disitu..
So masalah tuan dah selesai ke?
apa caranya? berapa kos yg tuan bayar?

kongsi lah sikit dgn org ramai tentang pengalaman tuan mengatasi masalah yg dihadapi....

jangan marah ya tuan.... jika tak kisah call saya... no ada dikomen sebelum ni...

Assalamualikum....

thr3amira/muhamad

h.a.n.g.g.o.k.b.a.s.i said...

Ya Allah.. nih ke yg aku hadapi...

ag21 said...

bapa saya ada mengalami beberapa simptom2 yg diberitahu dlm blog. sthn yg lps abah sy ada buat rawatan tradisional utk mslh bt karang dlm hempedu, alhamdulillah slps itu dia sihat..sthn yg lps dia tidak mengalami apa2 sakit,kecuali baru2 ini dia ada sakit spt yg dinyatakan dlm blog. apabila pergi checkup doktor berulangkali mengatakan dia mengalami gastrik. apa yg sy risau kan sakit hempedu itu dtg kembali. apa cara2 merawat,apa risiko jika pembedahan dilakukan.boleh beritahu apa pemakanan sesuai utk pesakit hempedu ini?

ja_sharkz@yahoo.com

Anonymous said...

Assalammualaikum wbt. Sya berasal dari Melaka. Sya pernah membawa bapa saudara saya brjumpa dgn Ustaz Jamil utk mengeluarkan batu karang pada buah pinggang. Akhirnya trpaksa buat operation di GH kerana trlalu sakit.
Alhamdulillah, saya diberi petunjuk oleh Allah bahawa apa yg saya buat itu adalah salah disisi Allah.
Percayalah bahawa tiada manusia yg dianugerah kuasa ghaib kecuali Nabi dan RasulNya.
Allah telah berfirman melalui Al An’am:59
Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan segala yang ghaib, tiada sesiapa yang mengetahuinya melainkan Dialah sahaja dan Dia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut dan tidak gugur sehelai daun pun melainkan Dia mengetahuinya, dan tidak gugur sebutir bijipun dalam kegelapan bumi dan tidak gugur yang basah dan yang kering, melainkan (semuanya) ada tertulis di dalam Kitab (Luh Mahfuz) yang terang nyata.

Mempercayai dukun atau bomoh hanya menjadikan kita kafir menurut hadis Nabi SAW mafhumnya :
Siapa yang mendatangi arraf, kahin (tukang ramal / bomoh) lalu membenarkannya (menyetujuinya), maka sungguh dia telah kafir terhadap apa yang diturunkan kepada Muhammad SAW.
(Riwayat Bukhari, Muslim, Tirmidzi & Abu Daud)
Marilah kita sama-sama belajar memahami mengapa Allah memberikan penyakit kepada manusia. Ingatlah bahawa apabila seseorang tidak suka mendekatkan diri kepada Allah, maka akan diseret supaya ingat kepada Allah dengan musibah seperti penyakit

Marilah kita fahami surah An Nisaak:111.

Dan sesiapa yang mengerjakan sesuatu dosa maka sesungguhnya ia hanya mengerjakannya untuk (menjadi bala bencana yang) menimpa dirinya sendiri. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Dan seperti yang Allah nyatakan di dalam surah Thaahaa: 124,

Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta.

Asy Syura: 30 di bawah.
Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa) dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa kamu.

Dari ayat-ayat Al Quran di atas bolehlah saya simpulkan bahawa antara punca penyakit ialah kerana banyak melakukan dosa dan antara dosa-dosa tersebut ialah:

1. Mensyirikkan Allah
2. Mengambil dan terlibat dengan rasuah
3. Mendapatkan rezeki secara tidak halal seperti secara menipu dsbnya
4. Rezeki dari agihan faraid harta pusaka yang tidak dibahagikan dengan tidak betul.
5. Perbuatan berdosa lainnya seperti berzina

Percayalah, jika kita ditimpa sesuatu musibah, selidiklah dua perkara iaitu Amalan dan Pemakanan kita. Jika amalan kita mantap (tiada unsur syirik), maka selidiklah pemakanan kita. Mungkin amalan pemakanan kita yg menjadi punca penyakit yg dialami. Insyaallah

di sunting dari;
Masalah buah pinggang, kencing manis (diabetes) & dialisis, penyakit orang Melayu? ; http://emjayjb.multiply.com/journal/item/234

Anonymous said...

saya baru m'jalani pembedahan buang pundi hempedu,nak tau pe makanan yg sesuai utk pesakit mcm sy??kne b'pantang mcm sebelum buang pundi hempedu ke?atau boleh mkn mcm biasa..mcmamne p'jagaan luke dalam 2 ye.sila emel kt sy ye..

nurmazita@yahoo.com

Anonymous said...

saya ingin tahu bagaimana untuk menjaga pesakit yang baru sahaja menjalani pembedahan pembuangan pundi hempedu akibat dari batu karang. dari segi risiko kesihatan, adakah akan memberi apa2kesan terhadap sistem dalaman badan pesakit..adakah selepas pembedahan pembuangan pundi hempedu, kehidupan pesakit tidak lagi normal seperti sebelum pembedahan. adakah pesakit perlu berpantang dari segi pemakanan..apakah tanda2 yang akan di alami oleh pesakit selepas pembedahan ( adakah betul, saya di paham kan pesakit akan mengalami sejuk2 badan,mudah demam)..boleh kah doctor mencadangkan apakah langkah yang terbaik yang harus saya lakukan untuk menjaga pesakit supaya dia akan ceput sembuh ataupun doctor boleh mencadangkan mana2 informasi/buku rujukan yang boleh saya rujuk. Di harap Doctor dapat membalas persoalan saya ini. (suziana_hamzah@yahoo.com) Sekian Terima Kasih.

jimmy said...

adk syee akn mnjlani pmbedhan hmpedu..
lps pembedhan ad pntg lrg x..??
post dkt e-mail sya..
taun_manap@yahoo.com

Anonymous said...

selepas disahkan ada batu di hempedu di hospital pakar dimana kos utk pembedahan antara rm 8000- rm 9000,saya mencuba rawatan tradisional di perak.alhamdulillah keluar 2 biji batu berwarna seakan-akan hitam..selepas 2 bulan berlalu sakit datang kembali,saya kembali buat scan di hospital pakar,alangkah terkejut masih ada lagi batu itu.doctor memberitahu tiada perubahan dan pembedahan perlu dilakukan..kos utk pembedahan amatlah tinggi tetapi kalau di hospital kerajaan tak tau pulak berapa? saya bingung!!!!!!

Anonymous said...

doktor nasihatkan saya minum jus epal hijau. dan sekarang setelah batu hempedu keluar, saya berasa bertambah sihat. Badan terasa segar.

Anonymous said...

saya baru 3 minggu menjalani pembedahan membuang pundi hempedu.Apakah risiko dan kesan keatas kesihatan badan saya yang mungkin saya hadapi dan apakah jenis amalan pemakanan yang sesuai untuk saya ambil..emailkn ke roslina_69@yahoo.com terima kasih.




-

elvinna said...

2 minggu lagi saya akan menjalani pembedahan buang batu pda hempedu.tak tau lagi hempedu dibuang atau setakat dipecahkan.saya takut dan bingung akan kesannya.ukurannya hanya 7mm dan 9mm sahaja.tapi saya sakit teruk sehingga cuti tanpa gaji. Siapa boleh jawab saya.sama ada saya perlu jalankan pembedahan tu atau tak perlu? Saya juga takut akan kesannya. Email saya di chewelvinna@yahoo.com

Anonymous said...

Saya ni orang melaka. taman saya sebelah je rumah Haji Jamil tu. Jadi setiap kali abah kena batu karang, terus ambil no berubat dengan Haji Jamil.

Saya ni orang sains. Jadi benda macam tu memang agak susah saya nak terima. Kali pertama Haji Jamil keluarkan, saya agak terkejut. Anugerah tuhan buat dia insyaallah.

Hairannya, kerap pulak ayah saya kena batu karang. Tak sampai setengah tahun jadi balik 2-3. Musykil saya. Ayah saya berubat jugak dengan Haji Jamil tu.

Sampai la 2 hari lepas, ayah sakit sangat. Terus kami bawa ke hospital. Batu tu ade kat hempedu, and pundi kencing. Terus kena operate. Hmm....

Bukan saya nak cakap ape la, tapi memang x masuk akal la batu dikeluarkan mcam tu.. Saya percaya kuasa Allah, tapi ingat kita juga kena hati-hati dengan jin dan syaitan yang senantiasa menyesatkan kita. Wallahualam.

Anonymous said...

saya akan menjalani pembedahan membunag hempedu di hospital kerajaan, jadi sy nk tahu berapa kos pembedahan di hospital kerajaan?

Anonymous said...

Saya adalah pesakit dr.hamid dan telah pun selamat menjalani pembedahan hempedu pd jan 2010..skrg rutin harian sy lebib bermakna kerana tidak perlu lg menahan sakit.mengikut kta dr.hamid hempedu sy telah bengkak dan pembedahan membuang hempedu adalah jln terbaik..tq dr.hamid...

Anonymous said...

Saya telah menjalani pembedahan buang pundi hempedu thn 2010. Saya ingin tahu :
1. Adakah ia boleh berulang lagi?
2. Cara pemakanan dan gaya hidup yg sihat untuk elakkan batu karang ini?
3. Selepas pembedahan itu, saya sering juga alami masalah kembung perut (2 kali kronik dlm thn 2011). Dan sekarang kadang2 saya merasa seperti ada angin di bahagian belakang (kanan)...selepas saya bersenam untuk keluarkan angin, kesakitan itu hilang. Apakah ia sebenarnya?

Sila bantu saya. Emailkan di yanti.tasmiran@yahoo.com.my
Terima kasih

Anonymous said...

Salam,
Saya ingin berkongsi pengelaman dengan Cik Yanti mengenai batu karang, baru-baru ini saya mendapatkan rawatan mengeluarkan batu karang dalam hempedu sy di Kg Gangsa, Durian Tunggal Melaka (dekat dengan lapangan Terbang Batu Berendam) boleh tgk dalam google dan alamatnya : taip je kat google : Kg Gangsa Durian Tunggal, boleh cari kat situ.
Batu karang dikeluarkan dengan cara batin. Batu boleh dibawa balik, Cik Yanti boleh mencuba.

Selamat mencuba...

Massa JB

Anonymous said...

1. Adakah ia boleh berulang lagi?
- Ia akan berulang, sy berjmpa dgn org yang telah membuang hempedu yang ada batu karang, tapi masih ada lagi ditempat lain spt buah pinggang plak.
2. Cara pemakanan dan gaya hidup yg sihat untuk elakkan batu karang ini?
- Banyak pantang larang, JANGAN makan spt : Daging, sayur kekacang & kacang, Sea Food, berlemak.
3. Selepas pembedahan itu, saya sering juga alami masalah kembung perut (2 kali kronik dlm thn 2011). Dan sekarang kadang2 saya merasa seperti ada angin di bahagian belakang (kanan)...selepas saya bersenam untuk keluarkan angin, kesakitan itu hilang. Apakah ia sebenarnya?
-Tak pasti sy tak mengalaminya.
Massa JB

Anonymous said...

Salam,
Samada serasi atau tidak, tak tahu,
selepas dibuang batu karang oleh Hj Jamil sy X-Ray semula dan didapati batu karang dah kurang dari yang asal, keputusan darah sy daripada semua merah kepada biru, doktor nasihatkan saya supaya buat follow up dulu, tak jadi operate, Kita hanya berusaha, Allah menentukan. Selepas berusaha bertawakal kepada Allah...kerana Dia yang menyembuhkan bukan Hj Jamil...
Selain daripada tu saya nak berkongsi mengenai pokok Letup-letup.. yang boleh memecahkan batu karang... sy blm cuba ... jiran sebelah rumah sy dah mencuba... Dia ada batu karang dalam pundi kencing an telah disahkan oleh X-Ray, tarikh untuk laser telah dibuat, slps berjmpa dgn pengamal perubatan alternatif, mengsyorkan minum air rebusan pokok letup-letup (rebus pokok dari hujung pucuk hingga ke akar) memang pahit, slps sehari minum diadapati pasir-pasir kecil keluar melalui air kencing.. apabila di X-ray semula batu karang dah tak ada... alhamdulilah.. slps ni saya akan mencuba.. nanti akan kongsi semula jika berkesempatan..
Massa JB

Anonymous said...

Ape fungsi tramadol untuk b.krg hempdu?

aishah said...

Saya pun begitu. Baru jalani pembedahan pd 29 ogos 2012. Perlu pembedahan segera kerana sgt kronik dan pregnant 7 minggu. Pembedahan adalah jln terakhir dan terbaik utk saya dan bby...

hazwani said...

salam,
saya mengalami penyakit batu karang hempedu selama 2 tahun tanpa mengetahuinya pada usia semuda 20 tahun, saya ingat hanya gastrik tp semakin lama semakin teruk dan sensitif kepada makanan. apa yang saya makan di siang hari, saya akan mengalami sakit sangat sampai tidak boleh tido malam. alhamdulillah saya membuat keputusan menjalani pembedahan membuang pundi hempedu setahun yang lepas kerana takut akan menganggu pembelajaran saya. tetapi, sejak setahun ini berat saya naik secara mendadak,saya risau adakah berat saya akan terus naik apabila tiada organ ini? saya makan sikit berbanding dengan orang lain. saya nak tahu apa risiko tiada hempedu dan cara hidup yang sihat untuk orang seperti saya ini. reply wani89peace@yahoo.com

Anonymous said...

Hj jamil tu bomoh ke

Jiwa kachau said...

Awk dah jalan kn pembedahan kah wak... So syemnk taw jg. Thap kesihatan awk skarang nie

Anonymous said...

Saya juga telah pergi membuat rawatan mengeluarkan batu karang yg ada pada bahagian pinggang pd Hj. Jamil...sungguh menakjubkan batu karang dikeluarkan x sampai seminit...namun sebulan kemudian sakit ini berulang kembali...saya pergi lagi ke sana...kali ini saya bertanya kepada mereka2 yg datang buat rawatan...rata2 mengatakan telah menjalani pembedahan di hospital yg menelan belanja yg banyak namun penyakit tidak sembuh sepenuhnya...menurut Hj. Jamil makan kena pantang betul2...kalau tidak batu karang akan jadi semula

Anonymous said...

Ibu saya mengalami masalah sakit perut yang sangat teruk. Hampir setiap dua hari terpaksa pergi ke klinik untuk mengambil injection. Menurut doktor, ada batu dalam hempedu.Adakah jalan penyelesaian melalui pembedahan. Faktor usia juga amat merisaukan saya memandangkan usia ibu saya sekarang ialah 75 tahun. Adakah kesan pembedahan akan lebih melemahkan ibu saya. Harap terima maklum balas dengan segera. Email saya maza_2609@yahoo.com... TQ n Regards,

CIKGU ANI said...

bulan lepas sya disahkan ada batu krang dlm hempedu. jadi saya dan suami bercadang untuk ke kg.Gangsa, Melaka kerana dengar katanya ada bomoh yang hebat. saya suarakan kepada Doktor Pakar hospital swasta yg merawat saya. dia tidak melarang cuma dia beritahu saya nanti bawa balik batu yang dikeluarkan untuk dia tengok. kemudian dia suruh saya berjumpa dgn seorang patient (kebetulan ada appointment yang sama)untuk bertanyakan perkara tersebut kerana orang itu telah mendapatkan rawatan di Melaka. setelah saya bertanya, patient itu dengan kerasnya mengatakan semua itu adalah syirik. saya terkejut. dia beritahu saya bahawa memang batu itu dibawa balik tapi kata Dr hanyalah batu jalan, dan dia sekarang telah baik selepas menjalani pembedahan. kemudian saya bertanya juga orang lain yang pergi ke situ tapi jawapannya sama iaitu batu masih ada setelah discan. Ramai yg bagi tahu saya itu adalah syirik. saya amat takut, so saya pun buatlah pembedahan tanpa ke Melaka. saya hanya bagi pandangan daripada apa yang saya alami daripada pengalaman orang lain. yang baik jadikan amalan, yang buruk jadikan sempadan,tinggalkannlah....

Anonymous said...

Sy baru sj menjalani pembedahan buang pundi hempedu. Boleh tak share tentang makanan yang perlu dielakan untuj dimakan. Janedward8780@gmail.com

Anonymous said...

Perubatan tradisional adalah satu ikhtiar. Kita tidak boleh kategorikan sebagai syirik. Makhluk jin/ makhluk halus memang ujud. Mereka adalah makhluk Allah. Mereka ada yg beragama islam ,ada yg tidak beragama, dan ada yg kafir. Didlm AlQuran, Allah berfirman, " Akan aku penuhi neraka jahannam dgn jin dan manusia" Jin islam yg membantu kerana mengharapkan pahala dari Allah, seperti juga kita mengharapkan pahala/ganjaran dari Allah, apabila kita lakukan kebaikan seperti bayar zakat dln2. Tidak yakin, was2, buruk sangka, tidak sesuai berubat cara ini, dan tidak berjaya/berkesan.

Anonymous said...

Sy x pasti yg sy ade batu dkt hempedu or x , baru2 ni pergi check dktor ckp ade polypoid, sy x faham , sme ade tu ketumbuhan or batu , :( rase takot pn ade ,, ape kesan kalau kte buang hempedu ?? Ade smpi membqwa maot ke?? :'(

Amira Ilyhusna said...

Salam .
Sy nak bertanya sy rasa sakit di bahagian perut yg mencucuk cucuk di area rahim . bila tarik nafas . Nak bersin . Jalan tengak sakit . Boleh tolong beritahu sy patut jumpa doc atau sakit biasa je ni ?? Dah masuk hari 3 hari .
Email sy : amirailyhusna@gmail.com

Anonymous said...

saya berusia 32 thn masa doc sahkn saya ada batu karang di hempedu. mmg mula2 doc kata kena bedah, sebab dlm sebulan byk kali saya sakit terus... tp masa dlm rawatan dan sebelum nak opret tu, sy jaga makanan saya. alhamdullilah walaupon batu hempedu tu ada lg tp sy tak sakit lg. sy mkn apa yg patut je dah cuba jauhi makanan yg berminyak atau lemak.... sehingga sy drop 10kg hehee. doc yg jaga sy tu kata bagus la, jaga makan dan amalkn gaya hidup sihat tp sekali lg kalu sy sakit dan masuk emergency dkt hptl, doc kata kena terus bedah OK. setakat ni dah umor 34 thn... alhamdullilah sy masih ok & x sakit

Anonymous said...

Betul betul kah org tu dpt keluarkan batu yg tersembunyi di dlm buahpinggang? Bagaimana dgn batu karang hempedu? Boleh kah dia keluarkan?

Kelvin Ong said...

Sila izinkan kami memperkenalkan diri kami sebagai pakar menyingkir batu karang pundi hempedu. Kami, Agro pluz Biotech Sdn Bhd merupakan sebuah syarikat yang mengkaji produk bioteknologi kami tersendiri. Dengan pengalaman kami di industri makanan dan bioteknologi selama 20 tahun, kami telah mencipta produk buah-buahan semula jadi kami yang terdiri daripada Roselle, minyak zaitun dan bahan-bahan mineral.

Produk kami yang berjenama DR GETOX khas digunakan untuk membubarkan batu hempedu dan membuang sisa-sisa makanan bertoksin di dalam badan. Kelebihan DR GETOX juga termasuk pengurangan berat badan setelah membuang sisa-sisa makanan bertoksin di dalam badan.

Dalam masa 12 jam sahaja, batu karang pundi hempedu akan muncul di dalam mangkuk tandas selepas proses penyingkiran bahan-bahan buangan. Pesakit tidak perlu risau lagi pundi hempedu akan dibuang jika mereka terpaksa menjalani pembedahan di hospital.

Produk kami telah lulus dan berjaya mendapat pengiktirafan
antarabangsa. Antaranya termasuk sijil Halal, HACCP dan sijil-sijil bertaraf antarabangsa. Sila hubungi kami dengan emel agropluz@gmail.com / 016 977 5478 (Kelvin) untuk mendapatkan maklumat yang lebih lanjut.


Sekian, terima kasih.