Cara Mengawal Kencing Manis (Diabetes)

Dr. Noraziah Abd. Kadir Jailani.
Pakar Perubatan Am dan Dermatologi, Pusat Perubatan Darul Ehsan (DEMC), Shah Alam, Selangor.



Perubahan Cara Hidup

Perubahan cara hidup mampu mengelakkan kencing manis dan mengawal tahap gula dalam darah. Pesakit kencing manis dinasihatkan mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan dan mengawal kencing manis dengan melakukan beberapa perkara seperti di bawah.

  • Pemakanan
    Pemakanan berkarbohidrat dan gula seharusnya dikurangkan supaya pengambilan kadar kalori pada sesehari itu terkawal. Berbincanglah dengan doktor atau pakar pemakanan untuk cara diet yang terkawal.
  • Senaman
    Senaman penting untuk membantu mengurangkan berat badan dan juga menambahkan kesihatan jantung dan paru-paru (kardiorespiratori). Senaman perlu dimulakan secara beransur-ansur dan dengan nasihat doktor.
  • Penjagaan berat badan
    Pesakit yang mempunyai berat badan berlebihan akan mendapati tahap gula dalam badan sukar dikawal. Terdapat pesakit yang boleh menghentikan ubat kencing manis apabila berat badan dapat dikawal.
  • Pemeriksaan diri sendiri
    Pesakit kencing manis dinasihatkan membuat pemeriksaan sendiri terutamanya pada jari dan kaki yang kebas untuk tanda luka atau jangkitan kerana deria rasa sakit berkurangan. Ini membolehkan rawatan awal agar jangkitan tidak merebak.
Pemeriksaan Doktor dan Ubat

Pemeriksaan oleh doktor untuk memastikan kadar gula dalam darah mesti dilakukan secara berterusan. Ini membolehkan penghidap kencing manis memastikan bahawa tahap gula dalam darah adalah terkawal. Dianggarkan bagi setiap 1 peratus pengurangan kadar ujian darah A1 C, mampu menurunkan masalah berkaitan kencing manis sebanyak 40 peratus. Penjagaan anggota kaki dan tangan mampu mengurangkan kes anggota badan perlu dipotong disebabkan oleh komplikasi jangkitan sebanyak 45 hingga 85 peratus.

Kekerapan membuang air kecil boleh disebabkan oleh beberapa faktor seperti:
- Kencing manis yang tidak terkawal dan tahap gula tinggi dalam darah
- Jangkitan kuman atau kencing kotor
- Kerosakan buah pinggang
- Masalah pundi kencing sama ada gangguan saraf atau masalah pundi kencing seperti pundi kencing yang terlalu aktif, disyorkan agar berjumpa doktor untuk pemeniksaan selanjutnya.

69 comments:

fyeza said...

satu lagi petua mengurangkan /mengawal kencing manis ialah minum air daun cerry yg direndam dengan air panas mendidih saperti teh. jadikan amalan harian. sukatan 5-10 helai utk 1 jug air panas. selamat mencuba. ia juga berkesan utk kebas-kebas.

Anonymous said...

bagaimana kencing kotor boleh berlaku? Terima kasih

Anonymous said...

nak ty doc...klu kepala sll berpeluh ngan byk smpai basah rambut cam mandi...adakah sbb kencing manis? thanks

Pemanis stevia said...

Kepada sahabat sekalian yang ada penyakit kencing manis, sekarang ada alternatif kepada gula, iaitu stevia. Dengan bahan semulajadi ni, tak perlu lagi nak berpantang manis

Arm said...

Bonda saya pakai transfer factor, sekejap jer dah baik.. elok sungguh ubat tuh..

Anonymous said...

nenek kwn sy tu gune produk usana health science..skjap je dye dah sembuh..huhu

taishou said...

adakah air kencing dihurungi semut tanda kencing manis?

taishou said...
This comment has been removed by the author.
elva said...

artikel yang baik...tq doc

Unknown said...

gud info! just nak share, saya dulu 2 kali pregnant, 2 kali kene GD, seksa gak nk diet memula tuh, huhu aiskrem, coklat, ABC..saya minum aiir gula sekali je, lepas tuh sy kawal diet, n amalkan minum fiber..alhamdulillah lepas tuh x yah jmp doc dah hehe smp sekarang wpon dh xde GD, saya still consume fiber tuh sbb sgt bagus utk body, kawal blood sugar(mmg dah ramai yg ada diabetes amek fiber ni), body weight, bowel movement..best..so bagi ibu2 yang face the same prob, maybe nak cuba..ni artikel nye ya..jemput lawat..insyaAllah membantu fiber kurangkan bacaan gula/diabetes berkurang dalam 3 hari/GD tiada lagi!

Anonymous said...

selamat tinggal diabetes. Lihat di sini http://zhahab.blogspot.com

Bio Disc 3 RM899 shj said...

Salamalaik, Anda berminat dengan rawatan kencing manis guna Bio disc dengan harga yag berpatutan. Sila klik link di atas....

umair said...

salam
info tambahan
memang kalau kita ikut piramid makanan dan amalkan makanan yang seimbang kita tidak perlu ambil makanan tambahan. tapi dalam masa setahun dua ini saya saya ada terbaca tentang radikal bebas. radikal bebas ialah suatu atom relatif yang tidak stabil yang elektronnya tidak berpasangan (1 atau lebih) di bahagian luar orbitnya. okay ini memerlukan penerangan yang lebar, tapi saya ringkaskan =)
radikal bebas boleh menyebabkan penyakit seperti sakit jantung, diabetes, strok, barah, darah tinggi dan sebagainya dan hampir kesemua penyakit yang tersenarai disebabkan radikal bebas (kajian saintis baru-baru ini kalau tak percaya boleh google heee). okay apa yang menyebabkan radikal bebas terjadi. faktor terjadi radikal bebas contoh, asap rokok, uv ray, pencemaran udara, pemakanan yang mempunyai pengawet kimia, dan sebagainya. maksudnya kita tidak dapat elak radikal bebas in fact setelah dikaji badan kita diserang lebih daripada 40,000 jenis radikal bebas setiap hari!! dan inilah antara faktor mengapa banyak pesakit barah etc. yang umurnya makin menurun sedangkan pada setengah abad yang lalu ia hanya dihidap oleh orang pertengahan umur kerana sitem imune mereka yang makin lemah dan faktor usia/keturunan. dan bagi saya pengambilan supplement tidak perlu jika kita tidak diserang radikal bebas tetapi sebaliknya. dan banyak pakar kesihatan menyarankan kita mengambil produk anti oksida yang mempunya ORAC score yang tinggi. saya ada buat sikit review pasal ORAC score sbb saya kena buat thesis untuk subjek ini. klik url ni http://bit.ly/rNPvlg untuk lebih info, nnt panjang2 marah pula owner blog
:P

Unknown said...

cuba kapsul 100% herba TUNJUK LANGIT+DOA penawar kencing manis semulajadi..
di www.hikmahherba.blogspot.com

Unknown said...

tuan/puan boleh cuba kapsul 100% herba TUNJUK LANGIT+DOA penawar kencing manis secara semulajadi...
info di www.hikmahherba.blogspot.com

ubat kencing manis said...

sebenarnya kencing manis boleh dirawat....usaha dan ikhtiar...

Produk Kesihatan Dr. Rais Abdullah said...

Selamat tinggal diabetes..ketahui punca dan cara merawatnya..terbukti berkesan dalam masa 4 hari!!

layari http://adidrcure.blogspot.com/

atau

http://www.facebook.com/drcurekencingmanis

untuk maklumat lanjut.

EASY_COURSE said...

atu lagi petua mengurangkan /mengawal kencing manis ialah minum VCO (Virgin Coconut Oil)/ minyak kekapa darah yang membantu mengawal diabetes:kandungan gula dalam darah.
Jika anda konsisten mengambil cecair ini, insyallah, kesannya akan diperoleh dalam masa yang singkat tetapi ia juga bergantung kepada sistem/hormon individu tersebut.
cara pengambilan VCO :
3 kali sehari @1 camca teh

RM 39.90 / liter
vco jenis cecair.untuk diminum atau disapu di tempat bermasalah

contact us for more ;
email at : z4hr4_z4hr4@yahoo.com
HP 087772888300
Banten. Indonesia

khemre said...

sekadar berkongsi maklumat


http://diriku-doktorku.blogspot.com

Anonymous said...

Fiber brand ape awak minum????

Luke said...

Info ini sangat berguna sebagai rujukan, terima kasih.

Anonymous said...

alhamdulillah. saya berjaya mengawal penyakit kencing manis saya. http://penawarnajmi.blogspot.com/

Anonymous said...

Anda mengalami sakit kencing manis tegar? Cubalah cara tradisional.Minumlah Air rebusan Mahkota dewa, tidak pahit..ramai yg telah pulih...tak rugi mencuba.. Buah MAhkota Dewa yang telah di keringkan 1 kotak (125gm)hanya RM 30.00 sahaja.Harga termasuk kos penghantaran.Call atau sms saya utk pertanyaan 012 7489445 (Puan nora).

Anonymous said...

Anda mengalami sakit kencing manis tegar? Cubalah cara tradisional.Minumlah Air rebusan Mahkota dewa, tidak pahit..ramai yg telah pulih...tak rugi mencuba.. 1 kotak hanya RM 30.00 sahaja. sms saya utk pertanyaan 012 7489445 (Puan nora).

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
gendarmaxsugarblock said...

Tiada tandingan.Mengapa bayar lebih?.3-7 Hari Pasti Berkesan Menurunkan Kadar Gula Dalam Darah
https://www.facebook.com/gendarmax.sugarblock
http://gendarmaxsugarblock.blogspot.com/

Sharizan Basarudin said...

Penawar kepada kencing manis, InsyaAllah.dengan izinNya, Jom tengok,klik aja https://www.facebook.com/pages/Double-Stem-Cell/1445434272338247?ref=hl

Inspirasi jahitan hamidah burham said...

Dengan izin Allah Kencing manis boleh dirawat dengan vivix.

Vivix tonik powerful antioxidant merawat sel yg telah rosak dan merawat diabetes tanpa merosakkan hati dan buah pinggang.

Terdapat banyak patent dan kajian saintifik.

Halal, selamat dan berkesan. Ayah saya pun dah mkn vivix dan telah pulih dr glaucoma.alhamdulillah.



Hubungi saya hamidah. Whatsapp@0163385790

tehcincau said...

Sebenar nya ada cara paling GAMPANG dan MURAH untuk mengatasi diabetes, yaitu konsumsi rutin CINCAU (CHIN CHAU).
Selain untuk diabetes, juga dapat untuk hipertensi, kolesterol, trigliserida, allergy, cancer, diet slim
Sangat ber manfaat
www.arogyapowder.tk

Anonymous said...

Kepada penghidap kencing manis sy cadangkan anda mengambil aloevera gel yg berfungsi utk membersihkan usus perut yg sekian lama tidak diservis dan dpenuhi toksin2 sekaligus melemahkn daya tahan tubuh seseorang. Maka segala penyakit dgn mudah menyerang bdn mereka sekiranye dbiarkn bterusan.
Dan apabila usus n perut bersih dr sebarang toksin, segala zat2 mkn akan diserap oleh tubuh dgn sempurna. Aloevera gel juga dpt mengawal gula dlm darah.
Selamat mencuba 017-2695158 en din - wassap,sms

salmiah said...

sharing info yang sgt2 berguna dan membantu pengidap disbetes...

Pengedar Shaklee Terbesar Di Kuching Dengan READY STOCK

Unknown said...

High fats lead to high risk of diagnosed with heart attack, diabetes, high blood pressure, uric acid, gallstones etc
Jenny Having gone through few so many ways and products to ease her health problem, she finally found TRA with us and now her body weight dropped healthily and dramatically.

Check out our healthy weight management products at FB fan page seemyweight.com or drop us a line at 012-3454977/ 012-3353573 for more real testimonials.

ubat resdung said...

betul tu, kencing manis ni mmg kita kena control makan kalau nak kawal dia, ubat tu letak no 2

Unknown said...

Pelanggan saya dah ramai berikan feedback positif bila amalkan vivix. Kebiasaannya belum habis sebotol, dah turun kencing manis. Ada yang sehingga bacaan 7.

Boleh visit blog saya untuk info lanjut
Vivix Shaklee Sebagai Penawar Mujarab Kencing Manis

Unknown said...

saya hilmi...
saya ada produk kesihatan...
syarikat 4life,,, antara produk nya ialah transfer fector yang paling cepat sembuh kan penyakit antara hiv... hanya 2 minggu boleh lihat kesan nya yang sangat cepat..
kecing manis, kenser payu dara... dan lumpuh... termasuk koma ( tidak sedar)
anda boleh beli dan anda akan tahu sendiri kesan nya..
untuk pesakit yang nk potong kaki...
stop!!!!! sayangi lah kaki anda kerana saya ada penawar yang tidak akan mengecewakan anda.
3 hari anda akan nampak perubahan nya..
setiap penyakit yang di turun kan bersama penawar nya...
yang penting halal global.
produk ini lebih baik daripada produk doktor...
kerana ia tidak mengandungi dadah..
tiada kesan sampingan jika makan terlalu banyak..
kepada yang sihat juga boleh makan..
sama ada 100 biji sehari tidak akan memudarat kan anda seperti capsules yang di beri oleh doktor..
terdapat cawangan di seluruh dunia..
19 negara di (amerika).
8 negara di (oceania dan selatan pasifik)
5 negara di (eurasia).
14 negara di (asia) termasuk malaysia singapore china jepun indonesia pilipine thailand dan bayak lagi.
31 negara di (europe)
tahniah juga atas sokongan anda kerana syarikat 4life telah bertapak di malaysia kini sudah 9 tahun berdiri kukuh.
terdapat 19 cawangan di seluruh malaysia..
hubungi saya..
saya akan bantu ada..
tel: 01111131979 / 0177727540 / 0174725040
whatsapp: +6582556171 (singapore nomber)
saya akan bantu anda di seluruh malaysia dan singapore..
somoga anda kekal sihat..

bono said...

info yang sangat menarik terima kasih oh ia ada info tenntangKhasiat Kulit Manggis, Jus Manggis, Jus Kulit Manggis, Manfaat Kulit Manggis untuk mengobati diabetes selengkapnya disini http://khasiatkulitmanggisasli.blogdetik.com/

Akmal said...

Salam.. ada tak kenal sesiapa yang ada masalah kencing manis dan suka pula minum kopi/teh manis?
Saya ada cara bantu mereka supaya boleh minum minuman manis tanpa menaikkan kandungan gula dalam darah insyaAllah.
Whatsapp/sms/call : 019-6972631

Unknown said...

Sila baca di blog saya tentang penyakit jantung pula smartgarden2me.blogspot.com

abuya said...

nice sahring... tq info... good tips...
saya amal suplimen vivix utk turun paras gula dlm darah...

perubatankhalifah said...

huhu, saya sebagai pelatih jururawat, sepanjang pengalaman saya, memang sedih bila lihat pesakit diabetes ni...malah arwah maklong saya juga adalah penghidap kencing manis dan tumit kakinya telah pun dipotong untuk mengelakkan ianya berjangkit ke sel-sel yang lain.
sayang, sebab terlewat jumpa penawarnya.
sebab utama diabetes @ kencing manis ini terjadi adalah kerana kurangnya penghasilan insulin oleh pankreas, organ badan kita.
jika masalah ini dapat diselesaikan, pasti masalah diabetes boleh dirawat...insya-Allah.
hendak tahu penerangannya lebih lanjut, sila ke laman ini :
#blogspot : rawatankanser2013

Shaiful Omar said...

sharing yang berguna. sapa-sapa yang berpotensi kena kencing manis cepat-cepat pegi berubat.

alternatif rawatan kencing manis

wang ringgit dah takde nikmat kalau anggota badan tak dapat berfungsi dengan baik. betul tak?

Unknown said...

Tahukah Anda Gula Adalah Racun Putih..?

Kesan dari pengambilan gula terhadap kesihatan bermula dari kepala hinggalah ke hujung jari kaki. Malah ia menimbulkan masalah di bahagian dalam dan luar tubuh anda.

Stevia boleh mengantikan Gula..!
Katakan Tidak Kepada Gula..!!

Dapatkan segera : 018-2848851 (Zul) Tekan Sini

Khasiat Stevia

-Mengimbangi kandungan gula dalam badan. 
-Menurunkan kadar gula yang terdapat di dalam darah sesuai untuk pesakit diabetes dan hypoglycemia. 
-Melawaskan pembuangan air kencing. 
-Meningkatkan kadar tenaga di dalam tubuh badan. 
-Melicinkan dan memutihkan kulit serta awet muda. 
-Membantu sistem penghadaman makanan

Hanya RM25 Sebotol (Ahli RCC Global) - Penggunaan 1-2 Bulan
*Harga biasa RM50 sebotol

*Kemanisan Stevia 300 kali lebih dari gula. Setitik Stevia bersamaan 3 sudu teh gula. Lebih jimat Lebih Sihat..

Dapatkan segera : 018-2848851 (Zul) Tekan Sini

Unknown said...

Tahukah Anda Gula Adalah Racun Putih..?

Kesan dari pengambilan gula terhadap kesihatan bermula dari kepala hinggalah ke hujung jari kaki. Malah ia menimbulkan masalah di bahagian dalam dan luar tubuh anda.

Stevia boleh mengantikan Gula..!
Katakan Tidak Kepada Gula..!!

Dapatkan segera : 018-2848851 (Zul) Tekan Sini

Khasiat Stevia

-Mengimbangi kandungan gula dalam badan. 
-Menurunkan kadar gula yang terdapat di dalam darah sesuai untuk pesakit diabetes dan hypoglycemia. 
-Melawaskan pembuangan air kencing. 
-Meningkatkan kadar tenaga di dalam tubuh badan. 
-Melicinkan dan memutihkan kulit serta awet muda. 
-Membantu sistem penghadaman makanan

Hanya RM25 Sebotol (Ahli RCC Global) - Penggunaan 1-2 Bulan
*Harga biasa RM50 sebotol

*Kemanisan Stevia 300 kali lebih dari gula. Setitik Stevia bersamaan 3 sudu teh gula. Lebih jimat Lebih Sihat..

Dapatkan segera : 018-2848851 (Zul) Tekan Sini

Unknown said...

Info yang sangat berguna.
Penawar Kencing Manis

Atasha said...

ubat kencing manis boleh pakai.memang berkesan.

nazri said...

good info. Saya just nak share GC Tea juga dapat membantu mengawal kadar gula dalam darah. Harap dapat membantu pesakit kencing manis. Mudah-mudahan.

izat said...

Perisian yang menarik. Jika ada yang makan ubat atau pil supplemn, tapi selalu terlupa nak makan ubat anda, saya cadnagkan anda gunakan pill box digital. Pertama kali dijual di malaysia.Pill box ni dia ada timer dan alarm clock. Very rare in malaysia.

layari www.eazypill-nizer untuk mklumat lanjut

ela said...

Masalah pesakit kencing manis ni biasanya bab nak mengubah cara hidup. selalunya mereka tak menjaga pemakanan. Mereka susaj nak tinggalkan apa yg dh jd kegemaran mereka. Akibatnye ada yg smpai terpaksa potong sana sini.

Unknown said...

Menjaga pemakanan dan amalkan gaya hidup sihat adalah asas untuk mengelakkan masalah kencing manis.

Atasha said...

bagus ni untuk membantu merawat kencing manis ubat kencing manis

ubat kencing manis said...

Perkongsian yang sangat berguna terima kasih yee

Unknown said...

Kalo pakai stevia tu..peratus turun bacaan gula brpe yer ?effctive ke?

Syuhada Stevia said...

Assalamualaikum, salam sihat :)

Tumpang tanya, ada kenal sesiapa yang ada SAKIT KENCING MANIS tapi suka minuman dan makanan manis?

InsyaAllah, saya ada cara bantu mereka UTK MENIKMATI MINUMAN & MAKANAN MANIS
sambil
MENURUNKAN BACAAN GULA DLM DARAH. Lagi Manis Lagi Menyihatkan, InsyaAllah.

-->Nak tau lebih lanjut, whatsapp saya di 018-6669390 (Syuhada Stevia)

-->Nak tengok testimoni? Jom follow saya di Instagram @syuhada.mh dan @stevia.0.kalori

mohammad mar said...

kencing manis ni antara penyakit yang amat menakutkan. apa tidaknya jika dibiarkan dan lambat mendapat rawatan akan mengakibatkan kerosakan pada organ dalaman seperti buah pinggang dan sebagainya. bagi mereka yang dah ada kencing manis tu perlu jaga makan minum. kurangkan makan makanan manis banyakkan minum air putih. jangan makan makanan yang sedap tetapi makanlah makanan yang berkhasiat dan berzat. elakan makan makanan yang boleh meningkatkan kencing manis anda. terdapat banyak cara bagaimana nakelakkan diri dari terkena penyakit kencing manis ni antaranya:

1. lakukan senaman
2. kurangkan makanan yang lebih manis
3. kurangkan penggunaan gula pasir dan gula seumpamanya
4. lebihkan kepada makanan buah-buahan dan sayur-sayuran
5. amalkan makan buah sebelum makan nasi dan sebaginya

cekgumanes said...

elakkan diri daripada penyakit diabetes...kerana diabetes boleh mengundang penyakit-penyakit lain...

amuigebu said...

Bole.share tak apa nama brand nye...

Klinax Organik said...

Kencing manis atau diabetes adalah penyakit senyap yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit kronik yang berbahaya. Namun, separuh dari pesakit diabetes tidak sedar mereka adalah penghidap kencing manis. Jika anda alami tanda seperti kerap dahaga, lesu yang teruk dan luka lambat sembuh, sila ke klinik untuk buat pemeriksaan kesihatan. Rawatan pada peringkat awal penyakit lebih mudah berbanding pada peringkat kronik. Antara cara untuk kawal kencing manis ialah dengan kurangkan makanan manis, kurangkan gula dalam minuman, elakkan minuman bergas, dan lakukan senaman secara berterusan. Luangkan masa 20 minit setiap sesi utnuk senaman ringan, lakukan 2 atau 3 sesi seminggu. Satu lagi, tamabhkan sayur hijau dalam hidangan kerana sayur hijau secara amnya baik untuk kesihatan pankreas,organ penting untuk hasilkan insulin. Komitmen untuk pulih dari penyakit diabetes amat penting.

shukri muhammad said...

terdapat beberapa tumbuhan semulajadi yang boleh bantu kawal penyakit kencing manis antaranya bendi, pokok misai kucing, daun pegaga, pokok hempedu bumi, peria katak dan pokok herba belalai gajah. Ia bergantung kepada kesesuaian individu masing masing

Ubat Kencing Manis No.1 Malaysia said...

"Masalah pesakit kencing manis ni biasanya bab nak mengubah cara hidup. selalunya mereka tak menjaga pemakanan. Mereka susaj nak tinggalkan apa yg dh jd kegemaran mereka. Akibatnye ada yg smpai terpaksa potong sana sini"

Saya setuju dengan komen dia atas.. Disiplin dan pemakanan adalah kunci utama kepada kesihatan. :)

Unknown said...

Kencing manis @diabetes bukanlah sesuatu yang boleh dianggap mudah ! Mari kita
lihat bagaimana masalah diabetes ini boleh terjadi dan apakah cara terbaik untuk
mengatasinya.

Tips Atasi Masalah Kencing Manis

Cinta Ummah Marketing said...

SAYA TELAH MENCUBA PENAWAR INI DAN BACAAN GULA SAYA TURUN - Che Senun

( BERHATI-HATI AGAR TIDAK JADI MACAM BELIAU!! )

Anda masih tercari-cari :

penawar yang tidak pahit?
tidak memberi kesan perit ulu hati?
tidak menyebabkan sakit pinggang?
bagus untuk kawal gula, berat badan?
berkesan untuk kebas-kebas?

Mungkin ini jawapan buat anda

Ubat Penawar Kencing Manis Optimove™, diformulasi dengan 8 jenis herba utama dan herba istimewa, dirumus khas oleh Pakar Bagi Mengembalikan Fungsi Pankreas Dalam Penghasilan Insulin Semulajadi Seterusnya Mengawal Paras Gula Agar Tetap Stabil Dan Seimbang. Klik Sini

Ainul said...

satu penulisan yang terbaik dari doktor, cegah terbaik sebelum parah. Kencing manis ambil masa untuk terjadi, jadi jagalah gaya hidup dari sekarang

Unknown said...

Assalammualaikum .
Betul tu apa yang dikatakan oleh cik puan punya blog :)
Masalah diabetes ini bukanlah sesuatu masalah yang boleh dipandang remeh.Baca Cara Mengatasi Masalah Kencing Manis Dan Kesan Mengabaikannya Jom kita jalani kehidupan yang sihat dan miliki tubuh badan yang cergas dan minda yang cerdas .

Rose said...

Info yg bagus untuk masalah kencing manis

Adams said...

Hey tony! Nama saya Julia, terima kasih atas ketenangan maklumat yang anda bagikan mengenai Dr. Iyabiye mengenai penyembuhan hepatitis, dia dalam keberkahan saya menghubungi dia dan saya sembuh selepas memohon rawatannya. Beliau menghantar saya ubat melalui khidmat kurier DHL yang mudah untuk saya dapatkan dan mengambil ubat selama 4 minggu dan saya pergi ke hospital selepas itu untuk ujian dan negatif. Saya datang ke sini untuk memberitahu anda bahawa anda betul-betul di mana-mana ubatnya, semuanya baik dengan saya sekarang. Terima kasih banyak - banyak. Hanya sekiranya ada sesiapa di luar sana yang ingin menghubunginya, di sini adalah kenalannya: iyabiyehealinghome@gmail.com Panggilan / Whatsapp: +2348072229413

Ahmad said...

protein berasaskan haiwan (susu lembu) mampu menyokong sistem imun serta pertumbuhan dan perkembangan tubuh yang sihat. Membekalkan kolostrum yang tinggi dengan Peptida Kaya-Prolin (PRP) yang menghasilkan sistem imun yang seimbang, tidak lemah dan tidak terlal aktif
Mempercepatkan penyembuhan tisu tubuh.kaya dengan pelbagai faktor pembina dan tumbesaran, ia sesuai buat wanita atau menyusu, kanak-kanak atau warga emas, mereka yang berdaya ketahanan lemah, pesakit yang baru selesai pembadahan, penghidap kencing manis atau pra-kencing manis.

info lajut https://the7green.com/coloskim/

Mateusz Domański said...

Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

Nur haura afeeya said...

Salam

Nur haura afeeya said...

▪ Muhammad Afif Akasha bin Maruan, 17tahun(2022). Kanser Limfoma Hodgkin tahap 2.

Pada Mac 2017, Afif waktu itu berumur 12tahun. Dia tiba-tiba mengalami bengkak di leher dan bawah ketiak. Dia dibawa ke Hospital Sultanah Bahiyah kemudian diminta menjalani pembedahan kecil untuk ambil tisu di leher, kemudian pada Jun 2017, dia disahkan mengidap Kanser Limfoma Hodgkin tahap 2. Dia menjalani kimo 12kali, selepas saja kimo, dia mengalami muntah, tak lalu makan,sakit badan,setiap jam kena urut. Kimo pertama dan kedua pun sama kesannya hingga tak sanggup nak teruskan kimo. Berat dia turun 2kg, semasa kimo. Datang kawan baik ibunya memperkenalkan Jutawan Herbs ,ibunya beli dan terus beri dia minum jus herba semasa rawatan hospital. Kimo ke 3 alhamdulillah dia ada selera makan, aktif balik seperti biasa, tak sakit badan lagi dan pada November 2017 iaitu kimo ke 6, berat badan Afif naik 5kg .Doktor sahkan tak ada lagi sel kanser dan sampai sekarang masih minum Herba Jutawan Herbs.
-------------------------------

▪Puan Arbaayah bt Hussin, 72tahun dari Taiping. Pada tahun 2013 ,dia diserang demam, bengkak kaki dan tidak sedarkan diri. Kemudian dia ditahan di wad Hospital Taiping dan doktor mengsyaki dia diserang kencing tikus. Tapi pada 2015 dia alami tanda yang sama dan doktor mengesahkan dia menghidap Sirosis hati tahap 3. Anaknya terjumpa blog Jutawan Herbs dan dia mula guna herba sejak 2019 sampai la sekarang. Mula-mula minum tak ada sebarang perubahan, tetapi 1 bulan lepas tu barulah dia perasan ,rasa seram sejuk dan takut nak mandi selama ni dah berkurang, sampai sekarang tak ada demam dah. Kesihatan bertambah baik.

▪Puan Siti Saharia, 44tahun. Kanser payudara tahap 2.

Pada bulan Ogos 2020, dia disahkan doktor menghidap kanser payudara tahap 2, selepas menjalani proses ultrasound dan biopsi. Dia melalui pembedahan mastectomy, kimo 6kali dan radioterapi 15kali. Dia kenal Jutawan Herbs dari kawan yang sakit kanser panyudara juga. Dia minum herba Jutawan Herbs pada 2020 semasa sedang kimo. Kalau dulu kesan sampingan semasa kimo sangat teruk dengan alahan, tak ada selera makan dan badan lemah. Tapi lepas minum Jus Jutawan Herbs semasa kimo, kesan sampingan sangat berkurang,mkn berselera, bertenaga dan siap boleh pandu kereta. Pendek kata boleh jalani hidup macam orang sihat. Dia tidak berharap rawatan moden saja, sampai sekarang dia terus ambil herba dan makin pulih.
-------------------------------

▪Puan Roziaton bt Mohd Kasini, asal dari Triang Pahang, Kanser Usus tahap 3.

Pada Julai 2016 ,doktor mengesahkan dia menghidap kanser usus tahap 3 dan perlu buat kimo 12x. Dia terus patah semangat kerana memikirkan anak-anak yang masih kecil. Tapi keluarganya membelikan Jus Jutawan Herbs untuk dia minum, ketahanan badannya menjadi kuat melawan kanser. Dia juga ada minum herba Jutawan Herbs dalam masa yang sama dia buat kimo. Kimo seperti biasa, tiada sakit badan,tiada demam dan lain-lain. Pada 2017 doktor sahkan dia bebas dari kanser dan hanya perlu ambil darah CEA setiap 6bulan sekali. Tak lama lepas tu doktor cakap dia hanya perlu datang ambil darah 1tahun sekali saja. Alhamdulillah dia pun dah sembuh kanser.
------------------------------

▪Puan Aida dari Pahang, anaknya mengidap Leukimia Acute Limphoblastik (ALL) .
Pada hujung tahun 2016, anaknya disahkan menghidap penyakit Leukimia Acute Limphoblastik (ALL). Dia terjumpa blog Jutawan Herbs dan memberi anaknya minum 2jenis herba dari Jutawan Herbs sebelum masuk ke hospital untuk kimo. Lepas 3tahun ,dia perasan anaknya makin cergas ,makan bertambah dan x lesu seperti sebelum minum Herba. Dia yakin Jus Jutawan Herbs banyak membantu anaknya makin sihat.
------------------------------
Call atau WhatsApp untuk order dan sebarang pertanyaan di nombor berikut :

En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570