Gen Sebabkan Manusia 'Gatal'?

Nature beberapa edisi terdahulu mendedahkan, gen menjadi punca kepada perlakuan seseorang menggaru tubuh mereka yang mengalami gatal-gatal terutamanya apabila ada orang lain yang membuatnya marah.

Tikus yang digunakan di dalam eksperimen berkenaan, yang tidak mempunyai gen terbabit, didapati tidak menggaru-garu tubuhnya dalam situasi yang sarna.

"Ia suatu penemuan yang menarik kerana gatal merupakan satu fenomena biasa. Dan secara klinikalnya, ia juga satu masalah besar. Tetapi, tiada siapa tahu, gen yang mana satukah terlibat di dalam sensasi itu.

Hasil kajian ini mencadangkan bahawa terdapat dua laluan berasingan yang menghasilkan rasa gatal. Selama ini, kita diberitahu bahawa kegatalan adalah sebahagian daripada kesakitan ringan," kata Prof. Madya Zhou-Feng Chen, pakar bius dari Washington University School of Medicine Pain Center.

Kedua-dua kumpulan tikus dalam kajian bertindak balas dengan cara yang sama terhadap kepanasan, tekanan dan kesakitan. Bagaimanapun, tikus yang tidak mempunyai gen protein GRPR ketara kurang menggaru selepas menerima suntikan kimia penyebab kegatalan.

0 comments: