COPD: Tiotropium Boleh Baiki Fungsi Paru-paru

Kajian UPLIFT bawa berita balk untuk pesakit COPD

Kajian terbaru membabitkan pesakit sekatan pulmonari kronik (COPD) mendapati penggunaan terapi ubat tiotropium (sejenis ubat yang bertindak menyekat tindak balas saraf yang menghalang laluan pernafasan) boleh membaiki fungsi paru-paru sekali gus meningkatkan kualiti hidup.

Kajian yang dinamakan UPLIFT (memahami potensi jangka panjang tiotropium) dijalankan membabitkan 5,993 pesakit di 37 negara seluruh dunia.

Pengarah Institut Perubatan Respiratori, Datin Dr Aziah Ahmad Mahayiddin, berkata hasil kajian ini memberi kesan yang besar kepada pesakit COPD. Namun, apa yang lebih penting dalam pengurusan COPD adalah pengesanan awal dan pencegahan.

COPD seperti yang diketahui tiada ubat kerana amat mus tahil kerosakan pada paru-paru boleh diperbaiki. Rawatan yang ada hanyalah mengawal simptom, mengurangkan risiko komplikasi dan meningkatkan kualiti hidup pesakitnya. Justeru, kajian UPLIFT memang membawa berita balk kepada pesakit COPD.

Dr Aziah berkata, COPD adalah masalah pernafasan kronik yang sangat progres sifatnya. Jika tidak dirawat ia akan menjejaskan kualiti hidup, selain menjadi penyebab utama kematian di seluruh dunia.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dianggarkan tahun lalu, 210 juta orang didiagnos dengan COPD manakala 3 juta kematian berpunca daripada COPD dilaporkan pada 2005. Menjelang 2030, WHO meramalkan ia akan menjadi antara punca utama kematian.

"COPD mempunyai impak yang sangat besar kepada kehidupan pesakit. Dalam kes yang ekstrim ia mungkin boleh menjejaskan keupayaan pesakit melakukan tugas harian contohnya berpakaian," katanya.

COPD bukan satu penyakit tetapi terma yang digunakan bagi merujuk pada masalah sekatan pernafasan yang disebabkan masalah bronkitis kronik atau emphysema (kerosakan tisu paru-paru yang menyekat aliran pernafasan).

Dalam apa bentuk pun COPD itu, ia akan menjurus pada satu keadaan iaitu sekatan dalam tiub dan saluran udara yang membuatkan paru-paru sukar melaksanakan fungsinya.
Namun, COPD pada asasnya adalah penyakit yang boleh dicegah. Misalnya hampir 90 peratus kes COPD berpunca daripada tabiat merokok.

Bagaimanapun, penyebab COPD sebenarnya lebih banyak bergantung pada kedudukan geografi. WHO melaporkan bagi penduduk di negara berpendapatan tinggi atau pertengahan, merokok adalah punca utama COPD.

Di negara-negara berpendapatan rendah pula, COPD berpunca daripada pencemaran udara dalam rumah seperti penggunaan bahan api yang dihasilkan daripada proses biologi (biomass fuels) untuk memasak.

Di seluruh dunia, hampir 3 bilion orang menggunakan bahan api jenis ini selain arang sebagai sumber tenaga utama untuk memasak, memanggang dan keperluan rumah yang lain. WHO melaporkan dalam komuniti ini, pencemaran udara di dalam rumah adalah risiko utama COPD berbanding merokok.

Selain itu, COPD juga boleh terjadi disebabkan kepada pendedahan kimia dan kekerapan diserang masalah pernafasan ketika zaman kanak-kanak. Diet dan genetik juga berpotensi menjadi punca COPD.

"DI Malaysia, dianggarkan terdapat berjuta-juta pesakit COPD. Justeru,jika tiada langkah dibuat untuk mengesan, mengawal dan merawatnya, ia akan menjadi antara pembunuh utama warga Malaysia," katanya.

Kajian Kementerian Kesihatan mendapati, masalah pernafasan menjadi antara punca utama kemasukan ke hospital kerajaan di seluruh negara.

Dianggarkan 50 peratus lelaki di Malaysia merokok dengan kebanyakan mereka tinggal di kawasan pedalaman manakala 500,000 penduduk adalah pesakit COPD sama ada pada tahap sederhana atau serius.

Jumlah itu sebenarnya meningkatkan jumlah pesakit COPD di Asia Pasifik kerana di wilayah itu beban COPD bukan sahaja berpunca daripada tabiat merokok malah kerana penggunaan bahan api biologi yang semakin meningkat.
oleh Hafizah Iszahanid, Berita Harian

1 comments:

maggie.danhakl@healthline.com said...

Hi,

Healthline just launched a campaign for called "You Are Not Your COPD" where COPD patients share their story or advice about living with the disease. You can see the homepage for the campaign here: http://www.healthline.com/health/copd/inspirational-stories

We have partnered with the COPD Foundation to promote the campaign and have pledged that for every submitted story, Healthline will donate $10 to the COPD Foundation.

I am writing to ask if you can help spread the word about this campaign by including it as a resource on your page: http://e-kesihatan.blogspot.com/2008/12/copd-tiotropium-boleh-baiki-fungsi-paru.html

The more stories we receive the more Healthline will donate to COPD research, support, and treatment programs. Would you please consider including this on your site or sharing with your followers?

I'm happy to answer any questions you may have.

Thank you,
Maggie Danhakl • Assistant Marketing Manager
p: 415-281-3124 f: 415-281-3199

Healthline • The Power of Intelligent Health
660 Third Street, San Francisco, CA 94107
www.healthline.com | @Healthline | @HealthlineCorp

About Us: corp.healthline.com