Urus Tekanan Darah Anda

Mengapa Urus Tekanan Darah

Tekanan darah tinggi adalah faktor paling jelas bagi penyakit jantung. Apabila tekanan darah anda berada dalam julat yang sihat, anda akan mengurangkan tekanan pada jantung, arteri dan buah pinggang anda yang mana menjadikan anda lebih sihat lebih lama.

Periksa tekanan darah anda.Tekanan darah tinggi, yang juga dikenali sebagai hipertensi, bermaksud darah yang mengalir dalam arteri anda mengalir dengan daya yang terlalu tinggi dan memberi tekanan kepada arteri anda, meregangkannya melampaui hadnya yang sihat dan menyebabkan koyakan mikroskopik (koyakan halus). Badan kita kemudiannya bertukar kepada mod penyembuhan untuk membaiki koyakan ini dengan tisu parut. Namun malangnya, tisu parut ini memerangkap plak dan sel-sel darah putih yang boleh membentuk sumbatan, darah beku, dan arteri yang mengeras dan lemah.

Dengan mengekalkan tekanan darah anda dalam julat yang sihat, anda:

  1. Mengurangkan risiko untuk melampau regangkan atau mencederakan dinding salur darah anda.
  2. Mengurangkan risiko sumbatan yang juga melindungi jantung dan otak anda.
  3. Melindungi seluruh badan anda agar tisu-tisu anda mendapat bekalan tetap darah yang kaya dengan oksigen yang diperlukannya.

Apakah Akibat Tekanan Darah Tinggi?

Tekanan darah tinggi yang tidak terkawal boleh mencederakan atau membunuh anda. Ianya adakalanya digelar “pembunuh senyap” kerana ia tiada tanda. Lebih kurang 80% penduduk dunia pernah mendapat hipertensi dalam hidup mereka dan satu daripada tiga orang dewasa mempunyai tekanan darah tinggi, namun, ramai yang tidak menyedari mendapatnya. Tekanan darah tinggi yang tidak terkawal membunuh ramai orang dan mendatangkan huru-hara pada banyak mereka yang masih hidup dengan menyebabkan penyakit jantung dan angin ahmar (strok).

Sumbatan dan darah beku bermakna kurang darah dapat sampai ke organ-organ penting kita, dan tanpa darah, tisu-tisu mati. Itulah sebabnya tekanan darah tinggi boleh membawa kepada angin ahmar, serangan jantung, kegagalan buah pinggang, malah kegagalan jantung.


Apa Yang Boleh Saya Lakukan Untuk Mengurangkan Tekanan Darah Saya?

Ini satu berita baik! Tekanan darah tinggi adalah boleh diurus. Tidak kira tekanan darah anda adalah tinggi atau normal (normal adalah kurang daripada 120 mm Hg sistolik DAN kurang daripada 80mm Hg diastolic atau <120/80) pengubahsuaian gaya hidup di bawah memberi pelan hidup jantung-sihat yang hebat untuk kita semua.

Tambahan lagi, perubahan-perubahan ini boleh menurunkan tekanan darah anda tanpa menggunakan sebarang ubat preskripsi:

- makan makanan yang sihat-jantung, yang merangkumi pengurangan garam dalam makanan;
- menikmati aktiviti fizikal tetap dan mengekalkan berat yang sihat;
- mengurus tekanan, tidak mengambil alkohol, dan mengelak asap tembakau.

41 comments:

TanyaLelaki said...

info yang baik.. tq

maugemukcom said...

terima kasih untuk info ini.

Jika anda seorang yang kurus dan ingin tambah berat badan sila ke maugemuk dot com

Shasha Mohamed said...

Thanks for sharing.
Panjang jugak entri ni ;)

Iman said...

info berguna untuk panuan kesihatan

Anonymous said...

http://penyakitkronikataljabbar.blogspot.com

Unknown said...

penuh dengan maklumat

nizambongek.blospot.com

shah said...

info yang padat dan berguna.thanks

Unknown said...

Kurang NO(nitric oxide) dalam badan menyebabkan salur darah tidak mengembang. Dengan adanya NO yang cukup dapat melancarkan peredaran darah (oksigen,nutrisi) ke seluruh badan termasuk jantung. Secara tidak langsung menurunkan tekanan darah ke tahap normal.
Jika anda mempunyai masalah tekanan darah atau jantung, boleh hubungi saya, Azimah 019-212 2926 atau are_zie80@yahoo.com sebagai personal wellness coach anda

Unknown said...

hi
Saya mengikuti shaklee shah alam dan beranggapan anda juga akan berminat. Untuk memeriksa, ikut pautan di bawah: http://shakleeee.blogspot.com/
harga yang dipaparkan merupakan harga ahli....
lagi menarik:
andaboleh collect point setiap kali berbelanja dan boleh redeem point barangan yang menarik cth tv,mainan baby,cash back,holiday dan mom's stuff. tak percaya?...layari blog di atas ye.

Unknown said...

jika anda seorg yg concern pasal kesihatan, anda boleh mengamalkan vitamin. layari blog kesihatan: http://shakleeee.blogspot.com
semua ada jawapannya

mazlan said...

Salur darah yang tersumbat boleh mengakibatkan oksigen tidak sampai ke bahagian-bahagian badan yang lain. Lancarkan perjalanan darah anda keseluruh badan.

Produk Tricajuice mampu membersihkan organ dalaman badan dan melancarkan perjalanan darah.

Sila klik;

http://www.powertricajuice.com

Unknown said...

good info....thank u
http://khainuar.blogspot.com/

Mohd isa said...

Saya setuju, selain daripada itu kita boleh mengamalkan gaya hidup yang sihat, selalu bersenam, jangan fikirkan ada stress, selalu fikirkan yang indah-indah dalam hidup, tenangkan fikiran, berkawan dengan orang sentiasa bersikap positif,dan apa yang penting ingat kepada yang maha Esa,walaupun kita telah mempunyai masaalah kesihatan tapi tak mengapa saya ada cara bagaimana untuk anda kelihatan sihat sepanjang hayat.Sila PM saya

Mohd isa said...

Saya setuju, selain daripada itu kita hendaklah sentiasa mengamalkan gaya hidup sihat dengan selalu bersenam, sentiasa berfikiran positif, berkawan dengan orang yang berfikiran positif, sentiasa fikirkan yang indah-indah, Walaupun kita telah mempunyai masalah kesihatan kita masih berpeluang untuk kelihatan sihat sepanjang hayat. Saya ada caranya Sila PM saya.

FIRDAUS SUKRI said...

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada anda yang sedang mencari pengedar/agen Cordy Juice yang semakin disebut-sebut oleh orang ramai pada masa kini kerana keberkesanannya.untuk info lanjut...sila huungi saya at daus950404@yahoo.com.my...tq

Mohammad Redzuan said...

Salam Sejahtera..

Ingin saya kongsi Topik Tekanan Darah atau Hepertensi.

Fakta risiko Tekanan Darah adalah berbeza terhadap setiap Individu. Contohnya Kegemukan, Stress, Keturunan, Umur, Pemakanan dan gaya hidup.

Pengaruh Utamanya pula ialah Strok, jantung dan Ginjal..

Dengan itu, Pencegahan Awal amat penting. Cegah Sebelum Parah.

Wassalam.

Enny Sharina said...

Terima kasih di atas perkongsian yang baik ini.

Sangat bermanfaat.

tu lah kan, sekarang ni semua pun mahal, kos sara hidup makin tinggi, tekanan hidup pon makin tinggi.

so, kena bijak menangani stress supaya dapat hidup dengan lebih sihat.

Jemput lawat blog Enny : http://www.supermamashoppe.com/

info kesihatan said...

Tekanan darah merujuk kepada tekanan yang dialami darah pada pembuluh arteri darah ketika darah di pompa oleh jantung ke seluruh anggota tubuh manusia. Tekanan darah dibuat dengan mengambil dua ukuran dan biasanya diukur seperti berikut - 120 /80 mmHg. Nomor atas (120) menunjukkan tekanan ke atas pembuluh arteri akibat denyutan jantung, dan disebut tekanan sistole. Nomor bawah (80) menunjukkan tekanan saat jantung beristirahat di antara pemompaan, dan disebut tekanan diastole. Saat yang paling baik untuk mengukur tekanan darah adalah saat Anda istirahat dan dalam keadaan duduk atau berbaring.
Tekanan darah dalam kehidupan seseorang bervariasi secara alami. Bayi dan anak-anak secara normal memiliki tekanan darah yang jauh lebih rendah daripada dewasa. Tekanan darah juga dipengaruhi oleh aktivitas fisik, dimana akan lebih tinggi pada saat melakukan aktivitas dan lebih rendah ketika beristirahat. Tekanan darah dalam satu hari juga berbeda; paling tinggi di waktu pagi hari dan paling rendah pada saat tidur malam hari.
Bila tekanan darah diketahui lebih tinggi dari biasanya secara berkelanjutan, orang itu dikatakan mengalami masalah darah tinggi. Penderita darah tinggi mesti sekurang-kurangnya mempunyai tiga bacaan tekanan darah yang melebihi 140/90 mmHg saat istirahat.

AdaYana and the geng said...

Bagus info2 mcm ni...boleh buat rujukan

Unknown said...

lama dah mencari info2 sebegini.
dapat juga memahami terhadap permasalahan yang dihadapi

Anonymous said...

Info yang menarik.. tq!

Aufa Trading (Herbs Remedy) said...

Info yang menarik.

Sedikit perkongsian:
Dalam mengawal dan merawat Tekanan Darah Tinggi, anda boleh mengunakan Daun Stevia sebagai Bahan Alternatif dalam pemakanan.

Untuk info lanjut boleh layari
https://www.facebook.com/aufa.trading

Semoga memberi maanfaat kepada semua.
Terima kasih.

-Asfandi-
Aufa Trading

Farina said...

thanks kerana sudi berkongsi. tekanan darah tinggi menyebabkan masalah jantung. kena rajin la buat medical checkup. kita tahu sama ada kita menghadapi tekanan darah tinggi atau tak . lebih baik mencegah daripada mengubati.

Daud Mohamad said...

assalam,

tq bg info yg bermanfaat. Darah tinggi memang masalah penyakit yg sukar di kawal disebabkan pemakanan rakyat malaysia yg banyak sangat menu makanannya.

Rou Drasagi said...

Info yg bermanfaat terima kasih ^ ^

Untuk kesihatan anda sekeluarga juga, anda perlu meminum air yg bersih :)

https://cuckoodrink.blogspot.my/

KOLEKSIMINDA said...

Info yang sangat bagus dan bermanafaat. Saya juga menggunakan firmax3 dan rasa selesa sekarang.

Momstoreretail said...

jika anda ada berkaitan masalah kesihatan boleh layari

www.momstoreretail.blogspot.com

Unknown said...

terima kasih, info yang sgt berguna

STEVIA RCC said...

Kehebatan Stevia Rcc di Mata Dunia!!!!!
Tahniah tuan CEO RCC STEVIA kerana di jemput ke program ' 2017 Malaysia Top Product Founder Gathering ASEAN - CHINA' baru2 ini bersama ramai MILLIONAIRE MALAYSIA
Mahu jadi AGEN kawasan Stevia??Stok anda cukup?? Pembelian semula Stevia,barang di hantar secara terus kerumah anda dan pos laju 1 hari sampai,jaminan 1000% POS FREE whatsapp/call saya 0132777259

http://steviaglobal.blogspot.my/

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Megat said...

Info yang menarik dan sangat bermanfaat.
Terima kasih

Megat
www.megatgeca.com

Amin Yusuf said...

good sharing,thank you for your information.


Amin
www.vconeo.com

Amin Yusuf said...

good sharing,thank you for your information.


Amin
www.vconeo.com

Smith John said...

HP Support Solutions Framework Service Before discussing the possible ways through which you can remove HP Support Solution Framework Services, one should first know what it is. The framework service, which is known as HPSSF is a set of programs that are specifically designed for the users of HP computers. Besides this, it also provides the HP computers with a set of software interfaces which serves as the pathway for accessing drivers, hardware, and BIOS settings of your PC's operating system.


www.norton.com/setup said...

Thank you so much for this Post and all the best for your future, You are really a talented person I have ever seen. I am satisfied with the arrangement of your post,i also have knowledgeable website please click here www.norton.com/setup
norton.com/setup

office.com/setup said...

Thankew so much It is very helpful and informative blog post. i would like to thankful to you providing such a information i have also have website providing very good information www.office.com/setup

muhammad izzat said...

terima kasih bagi infomasi yang sangat menarik dan berguna untuk kita semua..

izzat0865@gmail.com

assignmentauthors said...

Information timeliness required assignment expert

Ainul said...

Memang terbaik infomasi yang diberikan. Harap dapatlah kawal masalah kesihatan saya sekarang

Akshay Thakur said...

I like to know about better information to get more details here..
How to find the Lottery winning numbers to get latest information... Mega Millions Winning Numbers

Ahmad Ghazali Makrof said...


Kawal portion, jenis makanan dan masakan serta intake kalori juga perlu dalam proses penurunan bacaan kolestrol dan tekanan darah tinggi. Perlu ilmu permakanan yang betul